نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
مفهوم ناسیونالیسم قرن نوزدهم درآلمان پیدا ومطرح شد ناسیونالیسم واکنشی دربرابر انقلاب فرانسه بود تعریف ناسیونالیسم: ملی گرایی یک ایده وجنبش است که هدف آن ترقی بخشیدن منافع یک ملت است. متفکران ناسیونالیسم 1 فیخته: مخالف ومعترض با آزادی وبرابریوااولین کسی که دربرابرتبعیض فریاد برداشت 2موراس :فکر واحد ملی تفکیک ناپذیر داشت 3 بارس:درقرن ۱۹تانیمه اول قرن۲۰ دواتفاق مهم 1 دوران ظهور وبروز افکار ناسیونالیستی و2 وحدت استعمار اروپا دراسیا وا افریقا تعریف احساس ملی یاناسیونالیسم:وجود احساس مشترک یاوجدان وشعور جمعی درمیان عدهای از انسان ها که یک واحد ملی یا ملت رامی سازند
مفهوم ناسیونالیسم قرن نوزدهم درکجاپیداومطرح شد؟آلمان
فیخته مخالف ومعترض باچه چیزی بود؟آزادی وبرابری ازنوع فرانسوی
اولین کسی که دربرابر تبعیض فریاداعتراض برداشت ؟فیخته بود
یکی ازعوامل پیدایش وجدان وشعورجمعی ازدیدگاه کلاسیک غربی است نقش همیشگی وتکوینی در وجدان جمعی ندارد؟ زبان
نویسنده وجامعه شناس آفریقایی که درزمینه بیداری شعورملی درمیان ملل آفریقایی ،تحقیقات روانی وجامعه شناسی کرده است کیست؟ فرانتس فانون
کتاب نفرین شدگان زمین اثرکیست؟فرانتس فانون
ازنظراسلام بنای ملیت وعامل سازنده وجدان مشترک چیست؟ایمان به خداوجهادشما(در مشترکی که اثرعملی یافته وبه مرحله قیام وفدای نفس رسیده)
درچه قرنی ملت بین المللی ازهم فروپاشید؟قرن اول هجری
کوچک ترین واحداجتماعی چیست؟ خانواده
درجنگ ژوئن اعراب ازچه کسی شکست خورد؟صهیونیسم
پیامبرافتخاربه اقوام گذشته راچیزی گندناک خواند ومردم راکه بدین گونه کارهاخودرامشغول می کننده تشبیه کرد؟جعل(سوسک)
اولین مسلمان ایرانی که لقب منا؛اهل بیت به اوداده شدنام ببرید؟سلمان فارسی
شاعر زبردست ومعروف ایرانی که دراواخرقرن چهارم هجری به دین اسلام گرویدچه نام داشت؟مهیاردیلمی
📝فصل اول
1⃣کتابخانه معروف اسکندریه توسط چه کسانی تاسیس شد؟
مسلمانان
مسیحیان
یهودیان
مشرکان وبت پرستان✅
2⃣اولین چیزی که اسلام ازایران گرفت....بودوبه جای آن.....برقرارگردید.
الف)آداب ورسوم-سریعت
ب)قدرت سیاسی ونطامی-نظم وامنیت
ج)تشت افکار-وحدت عقیده✅
د)سرزمین-شریعت
3⃣ازنگاه زرین کوب، اسلام باتوصیه به چه چیزی توسعه وتکامل صنعت وعلم انسانی راتسهیل کرد؟
الف)راه وسط✅
ب)تعصب عقیده
ج)آیین نو
د)وحدت ملی
4⃣به گفته دکترمعین،درآیین مزدایی،بسیاری ازمعتقدات کدام دین منعکس میشود؟
الف)بودایی هندی✅
ب)مسیحیت رومی
ج)یهودیت بابل
د)برهمایی هندی
5⃣اولین باردرکدام قرن سخن ازکتابسوزی مسلمین مطرح میشود؟
الف)قرن سوم
ب)قرن پنجم
ج)قرن ششم
د)قرن هفتم✅
6⃣ثنویت به چه معنی ازدورترین زمانهادرفکرمردم آریایی بود؟
الف)اعتقادبه یگانگی اهورامزدا
ب)اعتقادبه دومبداخیروشر✅
ج)اعتقادبه خدابودن آتش
د)اعتقادبه اینکه(آب خاک آتش) اصول خلقت هستند
7⃣اولین حکومت اسلامی بعداز ساسانیان کدام بود؟
الف)عباسیان
ب)طاهریان
ج)امویان✅
د)علویان
8⃣کدام گرایش(واکنش)اساسی در برابر شعارهای انقلاب فرانسه نبود؟
الف)واکنش ناسیونالیستی
ب) واکنش مارکسیسمی✅
ج)واکنش محافظه کاری
د)کنش سوسیالیستی
9⃣دوران ظهور وبروز افکار ناسیونالیستی در اروپا کدام است؟
الف)قرن ۲۰
ب)قرن ۱۹
ج) قرن۱۹تا اوایل قرن ۲۰✅
د)اواخرقرن ۱۹ تا اواخر قرن ۲۰
🔟کدام واکنش در برابر انقلاب فرانسه ،عدالت طلبانه نامیده شد؟
الف)محافظه کاری
ب)ناسیونالیستی
ج)سوسیالیستی✅
د)مارکسیستی
شکل افراطی ناسیونالیسم اروپایی یعنی همان نژاد پرستی دو جنگ جهانی را به وجود آورد
استحکام روابط اجتماعی و پیوندهای وجدانی چه زمان تامین میشود؟ آن زمان که واحدهای جامعه هر یک مکمل و تامین کننده نیاز های دیگری باشد
کدام گرایش واکنش(اساسی در برابر شعارهای انقالب فرانسه نبود؟
-واکنش ناسیونالیستی
-واکنش مارکسیسمی
-واکنش محافظه کاری
-واکنش سوسیالیستی
پاسخ کانال آزمونی ها = گزینه 2
دوران ظهور وبروز افکار ناسیونالیستی در اروپا کدام است؟
- قرن ۰۲
- قرن ۹۱
-قرن۹۱تا اوایل قرن ۰۲
-اواخرقرن ۹۱ تا اواخر قرن ۰۲
پاسخ کانال آزمونی ها = گزینه ۳
کدام واکنش در برابر انقالب فرانسه ،عدالت طلبانه نامیده شد؟
-محافظه کاری
-ناسیونالیستی
-سوسیالیستی
-مارکسیستی
پاسخ کانال آزمونی ها = گزینه 3
کدام گرایش)واکنش(اساسی در برابر شعارهای انقالب فرانسه نبود؟
-واکنش ناسیونالیستی
-واکنش مارکسیسمی
-واکنش محافظه کاری
-واکنش سوسیالیستی
پاسخ =گزینه دو
از دیدگاه شهید مطهری، از آنجاییکه همه عناصرها در اسالم علی السوا هستند،کدام مورد می تواند مانع بزرگی برای وحدت مسلمانان و اصول
تعلیمات اسالمی باشد؟
-افکار غرب گرا
-ملیت پرستی
-سیاست گرایی بی حد مرز و
-هدف گرایانه نبودن ترویج دین
پاسخ گزینه دو
تعریف زیر گویای کدام مفهوم است؟
و راه) روش و طریقه ای است که از طرف یک رهبر الهی بر مردم عرضه شده است(
-تمدن
-فرهنگ
-ملت
قومیت
پاسخ گزینه سه
کدامیک جزو معیارهای کالسیک غربی در به وجود آمدن وجدان جمعی نیست؟
-نژاد
آداب و تاریخ فرهنگی
-زبان
-سرمایه داری
پاسخ =گزینه چهار
کدام تفکر باعث شکل گیری دو جنگ جهانی شد؟
-ناسیونالیسم
-وراسیسم
-فاشیسم
-توتالیتر
پاسخ =گزینه دو
امروزه چه چیزی ملل گوناگون در جهان را به صورت ملت واحد درآورده است؟
-خون ونژاد
- دین ومذهب
-آرمان واهداف مشترک
-زندگی وقانون وحکومت مشترک
پاسخ =گزینه چهار
کدام گزینه صحیح نیست؟
-گاریبالدی برای استقالل فرانسه بسیار کوشید
-زمانی که توده مردم احساس مشترک دارند ناسیونالیسم تولید میشود
-فرانتس فانون معتقد بود که روشنفکران جوامع استعمار زده ترجمه ای می اندیشند وترجمه ای عمل میکنند
-زبان محصول ملیت است ونقش تکوینی در تکوین وجدان جمعی ندارد
پاسخ گزینه=یک
ناسیونالیسم= ملی گرایی= یک ایده و جنبش که هدفش ترقی منافع ملته
مفهوم ناسونالیسم در قرن ۱۹ در آلمان پیدا شد.
آلمان بیشترین تاثیر را از انقلاب فرانسه گرفت.
انقلاب فرانسه واکنشی در برابر طرز فکر اشرافی کهن بود.
متفکران ناسیونالیسم= فیخته/موراس/بارس
فیخته از پیشروان افکار آزادی بود ولی مخالف آزادی از نوع فرانسوی بود.
موراس فکر واحد تفکیک ناپذیر را پیش برد( برای ملت یک شخصیت واقعی حاکم بر شخصیت فرد قائل بود)
فکر موراس منشا پیدایش رژیمهای توتالیتر/ نازی آلمان/فاشیسم ایتالیا شد.
شکل افراطی ناسیونالیسم اروپایی ( نژاد پرستی یا راسیسم) دو جنگ جهانی را به وجود آورد.
ناسیونالیسم یعنی احساس مشترکی در میان عده ای از انسانها که یک ملت را می سازند.
احساس مشترک= وجدان جمعی [بین افراد جامعه و گذشتگانشان رابطه ایجاد می کند]
کلاسیک غربی وجدان جمعی را در نژاد و زبان و فرهنگ مشترک و شرایط اقلیمی و سنن میداند اما این عوامل جنبه درونی ندارد.
در اجتماعات اولیه عناصر اقلیمی و طبیعی و بعدها عاطفی و خانوادگی و قبیلگی در بافت وجدان جمعی موثر است اما در جوامع رشد و تکامل یافته تقش عوامل طبیعی ناچیز میشود.
فانون:"عوامل تاریخ و زبان و اقلیم و سنن نقش لحظهای در پیدا شدن شعور ملی داره نه دائمی
سنتها دو نوعند: ۱_آنها که از اخلاق و مبارزات گذشته نشئت گرفتن که باعث بقای ملتها هستند۲_ آنهایی که از جهل و دنیا پرستی نشئت گرفتن و عامل انحطاطند.
ازصفحه41تا50
در دوران ساسانی مهمترین سرزمین ایران عراق و بین النهرین بوده که همیشه میدان جنگ رومیان و ساسانیان بوده است
بیشتر مردم عراق و بینالنهرین از نژاد سامی بودند و به زبان سامی سخن میگفتند
مورخان شرقی میگویند که اوستا توسط اسکندر سوخته است ولی محققان غربی این نظر را ندارند
برای زرتشت عبادت جمله معروف اندیشه نیک و گفتار نیک و پندار نیک بوده است زرتشت شراب سوم را به شدت محکوم کرد
عقاید آریایی بعد از دوره ساسانیان به پستی و انحطاط گروید و جنبه زیبا و عالی تعلیمات زرتشت تبدیل به افکاری زشت و پست شد و هزاران خرافه و پیرایه در دوره ساسانیان به کیش زرتشت وارد شد
ثنویت به معنی اعتقاد به دو مبدا خیر و شر ز دورترین زمانها در فکر مردم آریا بوده است و در حقیقت مهمترین چیزی که از دیر زمان فکر این مردم را مشغول میکرده است دو گونه بودن موجودات و خوب و بد بودن آنها است
اساساً ریشه ثنویت این است که بشر اشیا را دو نوع تشخیص داده است نوع خوب و نوع بد
ثنویت مزدکی همان ثنویت مانوی است با اندکی اختلاف.
دین مانی بر دو اصل یعنی خیر و شر یا نور و ظلمت و سه دور یعنی ماضی و حال و استقبال مبنی است
اصلاح زردشت تمام و کمال است
آتش عنصر نورانی است و برعکس زمین و خاک عنصر ظلمانی است و لهذا شایسته تحقیر است
از مسائل مهم و قابل توجه درباره نظام فکری و اعتقادی و عملی زرتشتیان مقارن ظهور اسلام مسئله تقدیس و تعظیم و پرستش آتش است
در دوره ساسانی زرتشتیان به نام آتش پرستان شناخته میشدند
روح پاک=سپنت مئنیو
روح ناپاک=انگرامئنیو
شیطان از نظر اسلام نقشی در آفرینش اشیا ندارد از نظر اسلام همه اشیا با دست قدرت خداوند به وجود آمده است و هرچه آفریده خوب و نیکو آفریده است
قلمرو شیطان از نظر اسلام تشریع است نه تکوین عنی شیطان فقط میتواند فرزند آدم را وسوسه کند و به گناه تشویق کند شیطان بیش از حد دعوت کردن سلطه و قدرتی بر انسان ندارد
کلمه شیطان معادل فارسی ندارد باید عین این کلمه یا کلمه ابلیس که در عربی معادل آن است آورده شود دیو یا اهریمن به مفهوم حقیقی از نظر قرآن وجود خارجی ندارد و مغایر مفهوم شیطان است که در قرآن آمده است
۱_دین مزدک اشتقاقی از دین مانوی است.
۲_در دوره اسلام نهضت های ایرانی ضد دین و ضد اسلام را غالبا مزدکیان رهبری میکردند.
۳_در دوره ساسانیان مهم ترین شهرهای ایران عراق و بین النهرین بوده است.
۴_دین مزدک بر خلاف زرتشت که طرفدار _اقویا و صاحب منصبان بوده_ بوده است و به همین علت در میان توده مردم محبوبیت بیشتری نسبت به زرتشت داشته است.
۵_علت از بین رفتن دین مانوی و مزدکی این بوده است که این ادیان از نظر مسلمانان ادیان آسمانی نبوده اند.
۶_آریاییان قبل از زرتشت طبیعت پرست بوده اند و همچنین عوامل خیر و شر را در کنلر یکدیگر میپرستیده اند.
۷_نام پیغمبر زرتشت مزریسنل و نام کتاب او اوستا بوده است.
۸_یکی از علت به پستی گراییدن دین زرتشت در اواخر دوره ساسانی درست کردن مجسمه زرتشت و دادن شکل و شمایل به آن بوده است.
۹_به طور کلی دین زرتشت در اواخر دوره ساسانی مملو از خرافات بود و رو به انحطاط می رفت.
۱۰_در دوره ساسانی به زرتشتیان آتش پرست نیز گفته میشده است.
۱۱_زرتشت معتقد است در برابر هر نیکی یک بدی وجود دارد.
۱۲_از نظر زرتشت نفس و ضمیر هر کس یک میدان نبرد است و از آن جا که اهورامزدا هر کس را مخیر آفریده است پس هر کسی میتواند خیر یا شر را انتخاب کند.
۱۳_ به طور کلی دین اسلام مدعی است تنها یک خالق وجود دارد و شر وجود حقیقی ندارد در حالی که زرتشت معتقد به ثنویت است یعنی خالق خیر یک آفریدگار و خالق شر نیز ِآفریدگار دیگر است.
۱۴_مورد دیگر تفاوت بین شیطان و اهریمن در دین اسلام و زرتشت است، در دین اسلام شیطان خالق نیست بلکه مخلوق الله است ولی در زرتشت اهریمن خود خالق هر شر و بدی است.
۱۵_از نظر زرتشتیان الله و اهورامزدا یکی هستند ولی مسلمانان الله و اهورامزدا را یکی نمی دانند.
قرن 19 عصرطلایی ملی گرایی
ویکتوهوگودرفرانسه وبیسمارک درالمان ازپرچمداران بنام ملی گرایی
معیارهای کلاسیک:زبان سنن، نژادوشرایط اقلیمی
فرانتس فانون راونشناس افریقایی عوامل، نژاد، سنن، وشرایط اقلیمی درپیداشدن شعورملی نقش لحظه ای دارندنه دایمی
تولدناسیونالیسم =یک توده ازمردم احساس دردوخلامشترک کردند.
ملیت پرستی =عامل جدایی وحدت مسلمانان
درقرون جدیدملت اروپاوامریکا عامل اساسی جدایی مسلمانان
فکرملیت وتهییج احساسات دواثردارد:مثبت:سبب استقلال پاره ای ازملت ها. منفی :سبب تفرقه وجدایی ملت های اسلامی
واژه ی دین هم به وهم به پیرواضافه میشه ولی ملت به خدااضافه میشه ولی به پیرونه.
نقطه مقابل ناسیونالیسم:انترناسیونالیسم
ترتیب بیشترمسلمانان عربستان بیشترازهمه بعدایران بعدمصر
لقب فارابی:معلم ثانی (اهل ترکستان)معلوم نیست ایرانی نژاد است یاترک نژاد هم زبان ترکی میدانسته وهم فارسی .نواقص کار کندی رادرمنطق تکمیل کرد تالیف کتاب قصوص الحکم ،پیشتازی درریاضیات ،موسیقی ارای سیاسی درباره حکومت از ویژگی های فارابی دانشمند مسلمان ایرانی است
کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام> 1-اسلام و مسئله ملیت 2- خدمات اسلام به ایران 3- خدمات ایران به اسلام
ناسیونالیسم> ملی گرایی یک ایده و جنبش> هدف آن ترقی بخشیدن منافع یک ملت
معیارهای کلاسیک > 1- زبان 2- نژاد 3- سنن 4- شرایط اقلیمی
عامل مشترک در همه دردها و آرمان های ملی که ایجاد کننده ملت های جهان شده ؛ احساس و اراده نفی ظلم و طلب عدالت است.
از نظر اسلام > بهترین امت جهانی > داعی و مدافع نیکی ها و دشمن فساد و ستم ها
ملت کلمه عربی> معنی آن راه و روش
ملیت از انظر اجتماعی > 1- خانواده 2- قبیله 3- ملت
نخستین ایرانی در راه اسلام شهید شد > شهر بن باذان
ابوحنیفه بزرگترین فقیه اهل تسنن
اکثریت مردم در زمان صفویه به بعد شیعه شدند.
در دوران ساسانی مهم ترین سرزمین ها عراق و بین النهرین>همیشه میدان جنگ ساسانیان و روم
تسبیح و تقدیس > 1- لفظی 2- عملی
قبل از ورود اسلام به ایران ملاک برتری خون و مالکیت > بعداز ورود اسلام به ایران ملاک برتری علم و تقوا
ایرانیان موسس علم الحدیث در تمدن بزرگ اسلامی
تمدن اسلامی و دین اسلامی توسط غزنویان وارد هندوستان شد.
مهمترین فنون علمی اسلامی> فن فقه> از فن استخراج و استنباط احکام از مدارک کتاب ؛ سنت ؛ اجماع ؛ عقل
اجتهاد در میان اهل تسنن در قرن اول در اهل شیعه در قرن سوم
سهم ایرانیان در فلسفه اسلامی از هر رشته های دیگر بیشتر بود.
اولین ترجمه ب زبان عربی..به دستور خالد بن یزید بن معاویه ،عده ای از فلاسفه یونانی آشنا با زبان عربی و ساکن مصر ،تعدادی کتب با زبان یونانی و قبطی را به زبان عربی ترجمه کرد..
اولین ترجمه از زبان فارسی به زبان عربی مربوط برنظامات اداری و دفاتر دولتی است...
ایرانیان نسبت به اسلام صمیمی بوده اند و انگیزه ای جز خدمت ب اسلام نداشتند
راه شناختن محرکات و انگیزه های یک شخص یا یک ملت در یک حرکت تاریخی ،بررسی نحوه کار اوست..
حدیث ،تفسیر ،کلام فلسفه ،تصوف در قرن نخستین اسلامی پی ریزی شد.
یکی از موضوعات مهمی که در ایران مخصوصا خراسان مورد توجه قرار گرفت.موضوع علم و حدیث بود .،باید ایرانیان را موسس مکتب علم الحدیث نامید
با طلوع قرن چهارم هجری .طبرستان و گیلان به تصرف مسلمین در آمد ،،در قرن چهارم مردم ایران استقلال سیاسی به هم رسانیدند
تمدن اسلامی و دین مقدس اسلام توسط غزنویان ب هندوستان برده شد..
یکی از افراد بزرگی که در زمان جهانگیردر هند مصدر خدمات زیادی شد اعتماد الدوله میرزا غیاث بک است..
بنای مجلل تاج محل در هند از آثار زمان تیموریان بوده این بنا مقبره ی ممتاز محل ایرانی ملکه مقتدر هند است.
دین اسلام توسط مسلمانان بازرگان و دریانورد ایرانی از طریق هندوستان و بندرهای خلیج فارس و دریای عمان به کشور های جنوب شرقی آسیا و آفریقای شرقی و جزایر اقیانوس هند راه یافت..
سه جریان مخالف در قرن دوم
۱ جریان زندقه
۲جریان عنصر پرستی عربی است
۳شیوع لهو و غنا و عیاشی
جریان اول اول مربوط به اصول اعتقادی بود
۲جریان دوم اصول اجتماعی بود
۳جریان سوم اصول اخلاقی عملی اسلام بود
مهدی عباسی قهرمان مبارزه با زنادقه شمرده میشد...
نهضت سپاه جامگان خراسان علیه مظالم ووتبعیضیات اموی به نام اسلام و عدل اسلامی آغاز گشت
نزدیک یک سوم مسلمانان جهان در اندونزی و پاکستان و هندوستان زندگی میکنند...
مسلمانان چین به دو قسمت میشوند..
۱ مسلمانان سیکانیگ که به اصطلاح مسلمانان عمامه دار نامیده میشوند..
۲مسلمانان چین خاص که به مسلمانان هان معروف اند....
نکته برداری از فصل یک تاریخ صحفه ۶۰ تا ۸۰
دین اسلام توسط مسلمانان بازرگان و دریانورد ایرانی از طریق هندوستان و بندرهای خلیج فارس و دریای عمان به کشور های جنوب شرقی آسیا و آفریقای شرقی و جزایر اقیانوس هند راه یافت
سه جریان مخالف در اوایل قرن دوم به چشم میخورد
۱.جریان زندقه
۲.جریان عنصر پرستی عربی است
۳.شیوع لهو و غنا و عیاشی
کلمه زندیق به گروه های زیر اطلاق می شد
۱.ایرانیانی که به دین قدیم خویش باقی مانده بودند .اعم از زردشتی و مانوی و مزدکی
۲..طبقه ای که منکر ماورا طبیعت و قهرا منکر همه ادیان بوده اند و به مانویت نیز اعتقاد داشتند
۳.اتباع مانی
مهدی عباسی قهرمان مبارزه با زنادقه شمرده میشود..
نهضت سیاه جامگان خراسان علیه مظالم و تبعیضات اموی به نام اسلام و عدل اسلامی آغاز گشت.
طلوع و نفوذ مذهب اسلام به وسیله دو تاجر عرب ایرانی نژاد به نام عبدالله عریف و برهان الدین .
مسلمانان چین ب دو قسمت تقسیم میشوند
الف..مسلمانان سیکانیگ که به اصطلاح مسلمانان عمامه دار نامیده میشوند
ب..مسلمانان چین خاص که به مسلمانان هان معروف اند
اولین حوزه علمی در مدینه تاسیس شد..
میان علوم اسلامی اولین علمی که تکون یافت ..علم قراعت و پس از ان علم تفسیر بود..
قراعت علم مربوط به لفظ قرآن است ..که چگونه خوانده شود..
علم تفسیر .مربوط به مفاهیم و معانی کلام الله مجید است..
نکته الماسی...مرحوم صدر اثبات میکنند که اول کسی که قرآن را جمع آوری کرد و نوشت امام علی (ع)بود
اولین کسی ک قران را نقطه گذاری کرد ابوالاسود دعلی .از اصحاب امیرالمومنین بود
چند نفر از هفت قاری معروف ایرانی بوده اند.
۱..عاصم
۲نافع
۳.ابن کثیر
۴.کساعی.
نمونه هایی از مفسرین عصر..
۱تفسیر علی بن ابراهیم قمی
۲.تفسیر عیاشی
۳.تفسیر نعمانی
۴.تفسیر تبیان
نکته برداری از صحفه ۷۲ تا ۸۴ تاریخ
مسلمانان چین بهدو قسمت تقسیم میشوند..
۱..مسلمانان سیکانیگ که به اصطلاح مسلمانان عمامه دار معروفند
۲..مسلمانان چین خاص که ب مسلمانان هان معروف اند
صحنه علم و فرهنگ ،وسیع ترین و پرشور ترین میدان های خدمات ایرانیان به اسلام است..
جوشش و جنبش علمی از مدینه آغاز شد
اولین حوزه علمی در مدینه تِاُسیس شد.
آقای دکتر زرین کوب نیز در کتاب کارنامه اسلام روح تسامح و بی تعصبی مسلمین را عامل مهمی در سرعت پیشرفت مسلمین میشمارند..
میان علوم اسلامی اولین علمی که تکون یافت .علم قرائت و پس از آن علم تفسیر بود
قراعت.علم مربوط به لفظ قرآن است..ک چگونه خوانده شود
علم تفسیر،،مربوط به مفاهیم و معانی کلام الله مجید است..
نکته الماسی..مرحوم صدر اثبات میکنند که اول کسی که قران را جمع آوری کرد و نوشت امیر المومنین علی (ع)بود
اولین کسی ک قران را نقطه گذاری کرد ابوالا سود دئلی از اصحاب امیرالمومنین بود..
اول کسی که در علم قرائت کتاب تصنیف کرد و در معانی قران و توضیح لغات مشکله قرآن کتاب نوشت ابان بن تغلب بود.
چهار نفر از قاری های مهم ایران..
۱..عاصم
۲.نافع
۳ابن کثیر
۴کسائی
مفسرین شیعه به مفسرین عصر ائمه و مفسرین عصر غیبت تقسیم میشوند..
نمونه هایی از مفسرین عصر ..
۱..تفسیر علی بن ابراهیم قمی
۲تفسیر عیاشی
۳تفسیر نعمانی
۴تفسیر تبیان
مجمع البیان
روض الجنان معروف به تفسیر ابو الفتوح رازی ..این تفسیر به زبان فارسی است.و از معروف ترین و غنی ترین تفاسیر شیعه است..
تفسیر صافی مولف این تفسیر حکیم و عارف و محدث و مفسر معروف ملا محسن فیض کاشانی است..
در آرای ملا صدرا حکیم ایرانی چهار جریان فلسفه مشایی فلسفه اشرافی عرفان نظری و مفاهیم کلامی با هم تلاقی پیدا کرده اند.
کشاف..معروف ترین ک متقن ترین تفاسیر اهل تسنن است..
معروف ترین و رایج ترین تفاسیر اهل تسنن تا قرن سیزدهم..
۱.روح البیان
۲.روح المعانی
۳فتح القدیر
۴لرشاد العقل السلیم الی مزایا القران کریم
کتابی که از شیعه باقی مانده و طبقه طبقه روایت شده است.صحیفه سجادیه است
ک این اثر جاوید به نام زبور آل محمد معروف شده است.
نکته الماسی..اکثریت قریب به اتفاق نویسندگان جوامع حدیث شیعه و سنی ایرانی بوده اند
جوامع حدیث شیعه را نام ببرید؟
کافی
۲.من لا یحضره الفقیه
۳تهدیب الاحکام
۴ استبصار
فن حدیث یعنی چ؟؟
یعنی استماع و قرائت و ضبط و جمع و نقل سخنان رسول اکرم یا ائمه اطهار
از مهمترین فنون علمی اسلامی ..فن فقه است.. احتهاد به مفهوم صحیح از لوازم دینی مانند اسلام است.ک ۱..دین همگانی است.۲.به قوم نژاد و منطقه ای اختصاص ندارد۳..همه زمانی است..۴..دین خاتم است
احتهاد در میان تسنن در قرن اول پیدا شد و در میان شیعه در قرن سوم
از یازده قرن پیش تاکنون بدون وقفه حوزه های تدریسی فقهی برقرار بوده
بغداد مرکز فقه ..و سپس نجف به وسیله شیخ طوسی مرکز شد
نکته برداری تاریخ فصل اول...صحفه ۸۰ تا صحفه ۹۰
ایرانیان در توسعه و پیشرقت فلسفه سهم بیشتری نسبت به رشته های دیگر دارند.
طبقات فلاسفه اسلامی ..۳۳ طبقه برای فلسفه ایرانی اسلامی معرفی میکند..
مترجمین غالبا یهودی..مسیحی..یا صبابئ بوده اند....
بیشترین سهم را در علوم عقلی از زمان میر داماد تا عصر ما شمال ایران یعنی گیلان و مازندران و گرگان دارد
بخش علمی عبازت است از آن قسمت که روابط و وظایف انسان را با خودش و با جهان و با خدا بیان میکند
و توضیح می دهد عرفان در این بخش مانند اخلاق است..یعنی یک علم عملی است..
توحید عرفانی.. عبارت است از وحدت وجود و اینکه جز خدا و شئون و اسما و صفات و تجلیات او چیزی وجود ندارد.
دعاهای اسلامی مخصوصا دعاهای شیعی گنجینه ای از معارف است..
اولین کسی که در فضایل قران کتاب نوشت ابی بن کعب صحابی معروف است شیعه است...
کسایی ،قاری قرآن و معلم فرزندان هارون بود..
ژنده پیل لقب احمد جامی است..
سهل ابن هارون شعوبی ضد عرب بود و علیه عربیت کتاب نوشت..
اکثریت ایرانیان در دوره صفویه شیعه شدند..
کتاب نفرین شدگان زمین اثر فرانتس قانون است
به عقیده کریستین سن موسس فرقه مزدکی بوندس بوده است..
اولین و دومین کتاب حدیثی شیعه..
الف..کتاب خطی علی ع) ب..کتابی ب نام مصحفر فاطمه ع)
تفسیر جلالین..این تفسیر تالیف دو نفر است.جلال الدین محلی و جلال الدین سیوطی..
وافی..تالیف محمد بن المرتضی معروف به ملا محسن فیض کاشانی..
از مهمترین فنون علمی اسلامی فن فقه است..
شیخ مفید .. نامش محمد بن محمد بن نعمان است.. هم متکلم است . هم فقیه کتاب معروف او درفقه به نام مقنعه است..