92009547(21)98+
info@myestekhdam.com

نکات مهم کتاب تعلیم و تربیت فصل 1

ارائه کننده : مدیر در ۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۷
مدیر

مدیر

کارمند
دانشمندبرجسته
کاربر ویژه انجمن
نوشته: 120
لایک: 28
عضویت از: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.

حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.

۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۷
5 لایک
سکینه مقصودی

سکینه مقصودی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح جدید
نوشته: 7
لایک: 19
دنبال کننده: 3
عضویت از: ۲ تیر ۱۴۰۳

📚نکات مهم درس تعلیم و تربیت در اسلام📚


✅تعلیم و تربیت،بحث ساختن افراد انسان هاست.


✅در اسلام،هم اصالت فرد محفوظ است و اصالت اجتماع.


✅انسان باید ساخته بشود،هم از آن جهت که باید مقدمه و ابزاری برای ساختن اجتماع باشد و هم از نظر اینکه خودش هدف است.


✅تعلیم عبارت است از یاد دادن و آموزش.

و از نظر تعلیم،متعلم فقط فراگیرنده است.


✅معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش و استقلال بدهد و قوه ابتکار او را زنده کند.


✅آنجا که راجع به عقل و تعقل در مقابل علم و تعلم بحث می شود،منظور همان رشد عقلانی و استقلال فکری انسان است.


✅بر طبق گفته ی امیرالمؤمنین در نهج البلاغه،دو نوع علم وجود دارد : 


علم مطبوع و علم مسموع.


✅علم مطبوع یعنی آن علمی که از طبیعت و سرشت انسان سرچشمه می گیرد و در واقع همان قوه ابتکار فرد است.


✅علم مسموع بدون علم مطبوع فایده ندارد.(علم مسموع همان علمی است که از محیط اطراف کسب میکنیم).


✅فکر،خیلی از سواد بهتر است و باید در افراد و جامعه،رشد شخصیت فکری و عقلانی یعنی قوه ی تجزیه و تحلیل در مسائل پیدا بشود.


✅ملاک عالِم بودن،زیاد استاد دیدن نیست.


✅در تعلیم و تربیت،باید مجال فکر کردن به دانش آموز داده شود.


✅شیخ انصاری،یکی از مبتکرترین فقهای صد و پنجاه سال اخیر است که از تمام علمای فعلی،کمتر استاد دیده.


✅در آموزش و پرورش،هدف باید رشد فکری دادن به متعلم و جامعه باشد.


✅تعقل،همان فکر کردن است.


✅اجتهاد یعنی ابتکار؛یعنی انسان خودش رد فرع بر اصل بکند و مسئله ی جدیدی را حل کند.


✅همیشه مجتهدها عده ای از مقلّدها هستند.مقلّدهایی در سطح بالاتر.


✅تفکر بدون تعلیم و تعلم امکان پذیر نیست؛ و مایه ی اصلی تفکر،تعلیم و تعلم است.


✅آیات زیادی در قرآن در باب عبادت بودنِ تفکر ذکر شده است.از جمله : 


*افضل العبادة التفکّر

*لا عبادة التفکّر

*کان اکثر عبادة أبی ذرٍ التفکر


✅در تفکر،گذشته از نتیجه ای که انسان از فکر خود می گیرد،فکر خود را رشد می دهد.


✅آیه ی : «إقرأ بسم ربک الذی خلق»بهترین شاهد است بر عنایت اسلام بع تعلیم و تعلم.


✅حکمت چیست؟


هر دریافت حقیقی را حکمت گویند.(دریافت حقیقت)


✅هدف اسلام،عالِم بودن امت اسلامی است.


✅«طلب العلم فریضة علی کل مسلم»از مسلّمات احادیث نبوی است.


✅بعضی از علم ها واجب عینی است؛یعنی خودِ آن علم به عنوان یک اعتقاد بر هر مسلمانی واجب است‌.

مانند : معرفة الله،علم بالله و ...


✅ایمان در اسلام،گرایش به علم است نه گرایش به تقلید.


✅علم یا خودش هدف است(واجب عینی)،یا مقدمه ای است برای هدفی.


✅آموختن مسائل،واجب مقدمی ولی واجب تهیُّؤی است.یعنی آن چیزی که واجب است،عمل کردن است.


✅واجب نفسی تهیُّؤی یعنی واجبی که ما را برای واجب دیگر آماده می کند.


✅علم اخلاق یک واجب نفسی تهیؤی است.


✅برخی از افعال،واجب کفایی هستند.یعنی واجب هایی که باید بر اساس تقسیم کار صورت بگیرد.مانند علم پزشکی.


✅یکی از واجب ترین صفات عقل برای انسان،همین تمییز دادن و جدا کردن سخن است.(غربال کردن)


✅عقل،آن وقتی عقل است که به شکل غربال دربیاید.یعنی هر سخنی که وارد آن می شود را سبک سنگین کند.


✅در باب غربال کردن،حدیثی داریم از پیامبر اکرم که : «کَفی بالمرء جهلاً أن یحدثُ بکُلِّ ما سمعً»یعنی برای جهالت انسان همین بس که هر چه می شنود نقل کند.


✅ابن خلدون در مقدمه ی تاریخ خودش،به مورّخینی که فقط دنبال صحت سند هستند و نه صحت مضمون مطلب،انتقاد کرده است.


✅جهل،غالبا در احادیث در مقابل علم نیست.در مقابل عقل است.

جهل یعنی بی فکری،نه بی علمی.


✅تجزیه کردن یک سخن،یعنی عناصر درست یک سخن را از عناصر نادرست جدا کردن.


✅یکی از خواص عقل که تربیت عقل افراد باید بر این اساس باشد،مسئله آخربینی و آینده را به حساب آوردن است.


✅عقل و علم باید توأم با یکدیگر باشند.


✅علم به منزله ی تحصیل و فراگیری مواد خام است.

عقل،تفکر و استنتاج و تجزیه و تحلیل است.


✅عقل را باید از عادات اجتماعی آزاد کرد.


✅اساس قرآن بر مذمّت کسانی است که اسیر تقلید و پیروی از آباء و گذشتگان هستند و تعقل و تفکر نمی کنند.


✅هدف قرآن از مذمّت افراد تقلیدکار چیست؟


هدف،تربیت است.


✅یک اشکال عمومی که در میان همه اقوام بوده و همه پیامبران دچار آن بوده اند،مصیبت تقلید از اجداد و گذشتگان یعنی سنت گرایی بوده است.


✅مسئله ی دیگر در مورد عقل این است که انسان نباید از اکثریت پیروی کند.


✅حدیثی از امام کاظم در باب عدم پیروی از اکثریت : 


«و إن تطع اکثر من فی الارض یضلّوک عن سبیل الله»


✅اکثر مردم پیرو گمان و تخمین اند،نه پیرو عقل و علم و یقین.

۵ آبان ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۶
8 لایک
سمیه رضائی مهدیه

سمیه رضائی مهدیه

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح جدید
نوشته: 1
لایک: 4
عضویت از: ۲۲ مهر ۱۴۰۳

نکات مهم هم رزمان حسین 


حضرت خامنه ای با خلق تعبیر انسان ۲۵۰ ساله امامان معصوم پس از رسول اکرم را به منزله ی یک انسان ۲۵۰ ساله میدانند که از سال ۱۱ تا ۲۶۰ قمری همواره در حال جهاد با ظلم ومبارزه سیاسی بودند 




🏳بنیان گذار اسلام   پیامبر اکرم ص   بودند



🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊



رابطه امام و پیرو⬅️همانند رابطه ی اقتدا کننده و مبتدا است 



🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔆🔆🔆🔆🔆




🔰💠جمله ی ( هرمامومی،امامی دارد که به آن امام اقتدا کند) 

از امیرالمومنین است ⚜🔸️🔸️🔸️🔸️💠

۵ آبان ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۷
4 لایک
سکینه مریدی

سکینه مریدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح برجسته
نوشته: 26
لایک: 21
دنبال کننده: 3
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

تربیت رسمی نظیر سایر پدیده های اجتماعیامری تاریخ مند> متناسب با مقتضیات زمان و مکان


نظام تربیتی حاکم بر کشور ما> برخاسته از سنت ها و تجارب متراکم نسل های گذشته


برقراری بین این نهاد و جوامع اسلامی> مستلزم برقراری نسبتی عقلانی و مستدل بین سنت و مدرنیته


تجددگرایی> تن دادن به اصول و چهارچوب مدرنیته


شریعت گرایی> راه حل مسائل اجتماعی مسلمین را در اجرای احکام فقهی بدون نیاز پردازش الگوهای عینی و تجربی


تمدن سازی> رویکردی در زمینه ی مواجهه با مدرنیته


قاعده ی نفی سبیل> قواعد فقهی فراگیر و گسترده در تمامی ابواب فقه> تدوین فلسفه تربیت رسمی و عمومی بر ایران


هدف از تشکیل حکومت متناسب با هدف دین> زمینه سازی تحقق حیات طیبه


مبانی تربیت رسمی و عمومی شامل: مبانی سیاسی> مبانی حقوقی> مبانی روانشناسی

۱۱ آبان ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۱
2 لایک
مریم محمدی

مریم محمدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح جدید
نوشته: 1
لایک: 1
عضویت از: ۱۶ شهریور ۱۴۰۳

تربیت رسمی نظیر سایر پدیده های اجتماعی >>امری تاریخ مند >> متناسب با مقتضیات زمان و مکان


تدوین فلسفه تربیت رسمی و عمومی با الگوی اسلامی و ایرانی>> پیش نیاز اصلی هر گونه تدبیر و اقدام تحول جویانه >> در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور 


نظام تربیتی حاکم بر کشور ما برخاسته از >> سنت ها وتجارب متراکم نسل های گذشته 


بر اساس مبانی فلسفه ی تربیت جمهوری اسلامی ایران >> رویکرد تمدن ساز در مواجهه با مدرنیته>> نسبت به رویکردهای دیگر مرجح و ممتاز است.


تربیت رسمی و عمومی در شکل فعلی آن یکی از >> مظاهر مدرنیته 


برقراری نسبت دقیق و عقلانی بین نهاد تربیت رسمی و عمومی و جوامع اسلامی >> مستلزم برقراری نسبتی عقلانی و مستدل بین سنت و مدرنیته 


رویکردهای نظری و عملی از اندیشه ی اجتماعی معاصر اسلامی>>>  رویکرد تجددگرایی ..رویکرد شریعت گرا ..رویکرد تمدن ساز


تجددگرایی >> تن دادن به اصول و چهارچوب مدرنیته


شریعت گرا>> راه حل مسائل اجتماعی مسلمین را >>اجرای احکام فقهی >> بدون نیاز به پردازش الگوهای عینی و تجربی


 رویکرد تمدن ساز>> در مواجهه با مظاهر مدرنیته جهت دیگری برگزیده


رویکرد تمدن سازی افزون بر وحی و تعالیم دینی جایگاه ویژه ای برای>>> عقل  در نظر گرفته


از منظر رویکرد تمدن سازی >> اجرای همه جانبه اسلام تنها در >> فرایند نوسازی جامعه به سوی یک الگوی مطلوب اسلامی >> تاسیس نهادها و سازو کار های متناسب با ان میسر است 

۲۲ آذر ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۸
1 لایک

گزارش

لطفا در چند خط کوتاه و واضح توضیح دهید