نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
📚نکات مهم درس تعلیم و تربیت در اسلام📚
✅تعلیم و تربیت،بحث ساختن افراد انسان هاست.
✅در اسلام،هم اصالت فرد محفوظ است و اصالت اجتماع.
✅انسان باید ساخته بشود،هم از آن جهت که باید مقدمه و ابزاری برای ساختن اجتماع باشد و هم از نظر اینکه خودش هدف است.
✅تعلیم عبارت است از یاد دادن و آموزش.
و از نظر تعلیم،متعلم فقط فراگیرنده است.
✅معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش و استقلال بدهد و قوه ابتکار او را زنده کند.
✅آنجا که راجع به عقل و تعقل در مقابل علم و تعلم بحث می شود،منظور همان رشد عقلانی و استقلال فکری انسان است.
✅بر طبق گفته ی امیرالمؤمنین در نهج البلاغه،دو نوع علم وجود دارد :
علم مطبوع و علم مسموع.
✅علم مطبوع یعنی آن علمی که از طبیعت و سرشت انسان سرچشمه می گیرد و در واقع همان قوه ابتکار فرد است.
✅علم مسموع بدون علم مطبوع فایده ندارد.(علم مسموع همان علمی است که از محیط اطراف کسب میکنیم).
✅فکر،خیلی از سواد بهتر است و باید در افراد و جامعه،رشد شخصیت فکری و عقلانی یعنی قوه ی تجزیه و تحلیل در مسائل پیدا بشود.
✅ملاک عالِم بودن،زیاد استاد دیدن نیست.
✅در تعلیم و تربیت،باید مجال فکر کردن به دانش آموز داده شود.
✅شیخ انصاری،یکی از مبتکرترین فقهای صد و پنجاه سال اخیر است که از تمام علمای فعلی،کمتر استاد دیده.
✅در آموزش و پرورش،هدف باید رشد فکری دادن به متعلم و جامعه باشد.
✅تعقل،همان فکر کردن است.
✅اجتهاد یعنی ابتکار؛یعنی انسان خودش رد فرع بر اصل بکند و مسئله ی جدیدی را حل کند.
✅همیشه مجتهدها عده ای از مقلّدها هستند.مقلّدهایی در سطح بالاتر.
✅تفکر بدون تعلیم و تعلم امکان پذیر نیست؛ و مایه ی اصلی تفکر،تعلیم و تعلم است.
✅آیات زیادی در قرآن در باب عبادت بودنِ تفکر ذکر شده است.از جمله :
*افضل العبادة التفکّر
*لا عبادة التفکّر
*کان اکثر عبادة أبی ذرٍ التفکر
✅در تفکر،گذشته از نتیجه ای که انسان از فکر خود می گیرد،فکر خود را رشد می دهد.
✅آیه ی : «إقرأ بسم ربک الذی خلق»بهترین شاهد است بر عنایت اسلام بع تعلیم و تعلم.
✅حکمت چیست؟
هر دریافت حقیقی را حکمت گویند.(دریافت حقیقت)
✅هدف اسلام،عالِم بودن امت اسلامی است.
✅«طلب العلم فریضة علی کل مسلم»از مسلّمات احادیث نبوی است.
✅بعضی از علم ها واجب عینی است؛یعنی خودِ آن علم به عنوان یک اعتقاد بر هر مسلمانی واجب است.
مانند : معرفة الله،علم بالله و ...
✅ایمان در اسلام،گرایش به علم است نه گرایش به تقلید.
✅علم یا خودش هدف است(واجب عینی)،یا مقدمه ای است برای هدفی.
✅آموختن مسائل،واجب مقدمی ولی واجب تهیُّؤی است.یعنی آن چیزی که واجب است،عمل کردن است.
✅واجب نفسی تهیُّؤی یعنی واجبی که ما را برای واجب دیگر آماده می کند.
✅علم اخلاق یک واجب نفسی تهیؤی است.
✅برخی از افعال،واجب کفایی هستند.یعنی واجب هایی که باید بر اساس تقسیم کار صورت بگیرد.مانند علم پزشکی.
✅یکی از واجب ترین صفات عقل برای انسان،همین تمییز دادن و جدا کردن سخن است.(غربال کردن)
✅عقل،آن وقتی عقل است که به شکل غربال دربیاید.یعنی هر سخنی که وارد آن می شود را سبک سنگین کند.
✅در باب غربال کردن،حدیثی داریم از پیامبر اکرم که : «کَفی بالمرء جهلاً أن یحدثُ بکُلِّ ما سمعً»یعنی برای جهالت انسان همین بس که هر چه می شنود نقل کند.
✅ابن خلدون در مقدمه ی تاریخ خودش،به مورّخینی که فقط دنبال صحت سند هستند و نه صحت مضمون مطلب،انتقاد کرده است.
✅جهل،غالبا در احادیث در مقابل علم نیست.در مقابل عقل است.
جهل یعنی بی فکری،نه بی علمی.
✅تجزیه کردن یک سخن،یعنی عناصر درست یک سخن را از عناصر نادرست جدا کردن.
✅یکی از خواص عقل که تربیت عقل افراد باید بر این اساس باشد،مسئله آخربینی و آینده را به حساب آوردن است.
✅عقل و علم باید توأم با یکدیگر باشند.
✅علم به منزله ی تحصیل و فراگیری مواد خام است.
عقل،تفکر و استنتاج و تجزیه و تحلیل است.
✅عقل را باید از عادات اجتماعی آزاد کرد.
✅اساس قرآن بر مذمّت کسانی است که اسیر تقلید و پیروی از آباء و گذشتگان هستند و تعقل و تفکر نمی کنند.
✅هدف قرآن از مذمّت افراد تقلیدکار چیست؟
هدف،تربیت است.
✅یک اشکال عمومی که در میان همه اقوام بوده و همه پیامبران دچار آن بوده اند،مصیبت تقلید از اجداد و گذشتگان یعنی سنت گرایی بوده است.
✅مسئله ی دیگر در مورد عقل این است که انسان نباید از اکثریت پیروی کند.
✅حدیثی از امام کاظم در باب عدم پیروی از اکثریت :
«و إن تطع اکثر من فی الارض یضلّوک عن سبیل الله»
✅اکثر مردم پیرو گمان و تخمین اند،نه پیرو عقل و علم و یقین.
نکات مهم هم رزمان حسین
حضرت خامنه ای با خلق تعبیر انسان ۲۵۰ ساله امامان معصوم پس از رسول اکرم را به منزله ی یک انسان ۲۵۰ ساله میدانند که از سال ۱۱ تا ۲۶۰ قمری همواره در حال جهاد با ظلم ومبارزه سیاسی بودند
🏳بنیان گذار اسلام پیامبر اکرم ص بودند
🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊
رابطه امام و پیرو⬅️همانند رابطه ی اقتدا کننده و مبتدا است
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔆🔆🔆🔆🔆
🔰💠جمله ی ( هرمامومی،امامی دارد که به آن امام اقتدا کند)
از امیرالمومنین است ⚜🔸️🔸️🔸️🔸️💠
تربیت رسمی نظیر سایر پدیده های اجتماعیامری تاریخ مند> متناسب با مقتضیات زمان و مکان
نظام تربیتی حاکم بر کشور ما> برخاسته از سنت ها و تجارب متراکم نسل های گذشته
برقراری بین این نهاد و جوامع اسلامی> مستلزم برقراری نسبتی عقلانی و مستدل بین سنت و مدرنیته
تجددگرایی> تن دادن به اصول و چهارچوب مدرنیته
شریعت گرایی> راه حل مسائل اجتماعی مسلمین را در اجرای احکام فقهی بدون نیاز پردازش الگوهای عینی و تجربی
تمدن سازی> رویکردی در زمینه ی مواجهه با مدرنیته
قاعده ی نفی سبیل> قواعد فقهی فراگیر و گسترده در تمامی ابواب فقه> تدوین فلسفه تربیت رسمی و عمومی بر ایران
هدف از تشکیل حکومت متناسب با هدف دین> زمینه سازی تحقق حیات طیبه
مبانی تربیت رسمی و عمومی شامل: مبانی سیاسی> مبانی حقوقی> مبانی روانشناسی
تربیت رسمی نظیر سایر پدیده های اجتماعی >>امری تاریخ مند >> متناسب با مقتضیات زمان و مکان
تدوین فلسفه تربیت رسمی و عمومی با الگوی اسلامی و ایرانی>> پیش نیاز اصلی هر گونه تدبیر و اقدام تحول جویانه >> در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور
نظام تربیتی حاکم بر کشور ما برخاسته از >> سنت ها وتجارب متراکم نسل های گذشته
بر اساس مبانی فلسفه ی تربیت جمهوری اسلامی ایران >> رویکرد تمدن ساز در مواجهه با مدرنیته>> نسبت به رویکردهای دیگر مرجح و ممتاز است.
تربیت رسمی و عمومی در شکل فعلی آن یکی از >> مظاهر مدرنیته
برقراری نسبت دقیق و عقلانی بین نهاد تربیت رسمی و عمومی و جوامع اسلامی >> مستلزم برقراری نسبتی عقلانی و مستدل بین سنت و مدرنیته
رویکردهای نظری و عملی از اندیشه ی اجتماعی معاصر اسلامی>>> رویکرد تجددگرایی ..رویکرد شریعت گرا ..رویکرد تمدن ساز
تجددگرایی >> تن دادن به اصول و چهارچوب مدرنیته
شریعت گرا>> راه حل مسائل اجتماعی مسلمین را >>اجرای احکام فقهی >> بدون نیاز به پردازش الگوهای عینی و تجربی
رویکرد تمدن ساز>> در مواجهه با مظاهر مدرنیته جهت دیگری برگزیده
رویکرد تمدن سازی افزون بر وحی و تعالیم دینی جایگاه ویژه ای برای>>> عقل در نظر گرفته
از منظر رویکرد تمدن سازی >> اجرای همه جانبه اسلام تنها در >> فرایند نوسازی جامعه به سوی یک الگوی مطلوب اسلامی >> تاسیس نهادها و سازو کار های متناسب با ان میسر است