92009547(21)98+
info@myestekhdam.com

نکات مهم کتاب تعلیم و تربیت فصل 4

ارائه کننده : مدیر در ۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۷
مدیر

مدیر

کارمند
دانشمندبرجسته
کاربر ویژه انجمن
نوشته: 120
لایک: 28
عضویت از: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.

حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.

۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۷
1 لایک
زینب محمدی

زینب محمدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح حرفه ای
نوشته: 64
لایک: 30
دنبال کننده: 1
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

(اصل عقل ورزی ): درسیاست گذاری ها .برنامه ریزی ها،ارزیابی ها، تصمیم گیری ها واقدامات تربیتی بکار می رود ودرفرایند تربیت بسیار مهم است.                                            (آثار اصل پویایی وآینده نگری )در تربیت رسمی  وعمومی عبارتنداز انعطاف پذیری دراهداف، سیاست ها،برنامه ها وروش ها درچهارچوب اصول متناسب بانیازهای جدید مربیان وتحولات جامعه برای افزایش پیوسته کیفیت توجه به نیازها وشرایط جدید وآینده جامعه محلی ،ملی،جهانی،مربیان واتخاذتصمیم مناسب درقبال آن 

۱۴ آذر ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۶
0 لایک
معصومه شریفی نژاد

معصومه شریفی نژاد

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح جدید
نوشته: 9
عضویت از: ۲۴ آبان ۱۴۰۳

مفهوم چگونگی تربیت رسمی و عمومی ..برابر با نحوه ی عملی شدن جریان تربیت رسمی وعمومی در جهت تحقق رسالت و اهداف آن است....


تربیت رسمی و عمومی ب چند موضوع مهم واساسی تحلیل میشود ...۱..اصول کلی۲..خصوصیات مدرسه صالح..۳الگوهای نظری حاکم بر ساحت تربیت  و عوامل سهیم و موثر در ترییت رسمی و عمومی


اصول تربیت رسمی و عمومی از یک منظر شامل  دو دسته اصول است.

الف.اصول ناظر به روابط درونی ،بخش ها و اجزای نهاد تربیت رسمی و عمومی

ب..دوم اصولی که ناظر به روابط بیرونی  این نهاد با عوامل سهیم و تاثیر گذار است..


اصول ناظر به روابط درونی تربیت رسمی و عمومی 

۱..انطباق با نظام معیار اسلامی

۲..عدالت تربیتی

۳تاکید بر فرهنگ اسلامی ایرانی و زبان و ادب فارسی

۴انسجام اجتماعی

۵تنوع کثرت

۶.خردورزی

۷.حفظ و ارتقای آزادی

۸. سندیت شایستگی محور مربیان

۹.محبوبیت ومقبولیت مربیان



انتطباق با نظام معیار اسلامی دین به مثابه <آیین حیات طیبه >بر همه شئون و سازو کارهای فردیو اجتماعی انسان تاثیر میگذارد


عدالت تربیتی اساسی ترین ارزش اخلاقی و اجتماعی در نظام اسلامی و به نوعی عامل بقای جامعه است...



تنوع بخشی به فرصت ها ی تربیتی از مصادیق  عدالت تربیتی می باشد


انسجام اجتماعی..مهم ترین مولفه قوام بخش  هر جامعه انسجام است....


یکی از عوامل انسجام بخش شکل گیری .هویت ملی است.هویت ملی .بخشی از مفهوم هویت استک عبارت است از آن ویژگی  یا ویژگی هایی ک ملت ها را قابل شناسایی میکند..


از منظر جامعه شناسی در کنار فرایند انسجام بخشی فرایند تمایز یافتگی نیز رخ میدهد..


تربیت رسمی و عمومی این سازو کار اثرگذار در زندگی،عصر حاضر،باید حفظ و ارتقای آزادی را اصل راهنما در عمل مربی در نظر بگیرد..


سندیت و اقتدار مربی در تربیت رسمی و عمومی واجد چند ویژگی مهم است.


نخست.اینکه انعطاف دارد،یعنی تابع شرایط رشدی متربی،ساحت تربیتی و انواع تربیت است

دوم..عنایت ب اصل حفظ و ارتقای آزادی متربیان .محرک  مشارکت و تعامل با متربیان است..


مربیان و متربیان باید ور تعامل مستمر باشند..این تعامل از سوی مربیان  شامل زمسنه سازی  در دک بعد سلبی و ایجابی و از سوی متربیان بهره گیری و عمل برای تحقق طرفیت های و جودی است

..


بومی سازی رویکرد های جدید جهانی در تربیت رسمی و عمومی از اصول اینده نگری و پویایی می باشد..


تقدم مصالح تربیتی از اصول ناظر به روابط درونی نبوده و از اصول بیرونی ناظر تربیت رسمی و عمومی می باشد....


یکی از اشکال روابط بیرونی تربیت رسمی و عمومی  پاسخ گویی است.ک در جهت اصلاح ،بهبود و هماهنگی فرایند های آن با هیئت کلی جامعه صورت میگیرد ..


مدرسه صالح بستری برای تحقق تربیت رسمی و عمومی مطلوب..


مدرسه محیط اجتماعی سازمان یافته ای  مشتمل بر مجموع ای از افراد و روابط و ساختار های منظم است برای کسب مجموعه  ای از شایستگی  لازم فردی.خانوادگی ،اجتماعی،که متربیان  برای وصول به مرتبه ای از آمادگی جهت  تحقق حیات طیبه در همه ابعاد فردی . وخانوادگی و اجتماعی باید آنها را به دست آورند


خصوصیات مدرسه صالح

ا.ساده سازی

۲پالایش

۳متناسب سازی

۴تعاد



مدرسه صالح از دک منظر به امنیت خاطر متربیان و اولیای آنان توجه دارد..منظر نخست .مدرسه صالح به امنیت متربیان..درفضای کالبدی  می اندیشد..

دوم..به امنیت روانی توجه می نماید ..


ویژگی دیگر مدرسه صالح .انعطاف پذیری هست..


ویژگی ششم مدرسه صالح حاکمیت ..رابطه احسان و عدالت  بین مربیان و متربیان در مدرسه است....


یکی از رویکرد های مدرسه صالح  ایجاد جو اخلاقی است...


یکی از ملاک های مهم ارزیابی تربیت در مدرسه  صالح  این است که همه  ساز وکارهای  آن با ارزش های اخلاقی هماهنگ و مطابق باشد .


رویکرد ..جهت گیری ساحت تربیت اعتقادی عبادی و اخلاقی دارای این خصوصیات است

الف.فطرت مداری

ب..تعلیم وتربیت اسلامی

ج.تعالی متربی

د..جامع بودن بین روش موضوعی 

ه..عقلانیت محوری

..مشارکت وهمراهی همه عوامل



اصل تحول مداوم ..

حرکت از اصلاح ظاهر به تحول باطن 

حرکت از پیامد گرایی به تکلیف مداری 

حرکت از تلقین و  عادت به تبیین و انتخاب و استدلال .

حرکت از ظن به اطمینان و یقین


.توازن مربی محوری و متربی محوری از مصادیق اصل برمحور حرکت می باشد .



ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی..الف حدودقلمرو.ب..رویکرد ..ج اصول 


توجه به هویت ملی و انسجام اجتماعی .از اصول ساخت تربیت اجتماعی،سیاسی نمی باشد.

تاکید برقانون مندی و قانون مداری از اصول ساخت تربیت اجتماعی و سیاسی است..


مهم ترین جهت گیری ساخت تربیت زیستی و بدنی  عبارت است از تعادل مستمر روح و بدن..


تاکید بر فراهم سازی زمینه های کسب شایستگی ،رمزگذاری و رمز گشایی برای متربیان سومین اصل از اصول ساخت تربیت هنری میباشد..


رویکرد مهمترین جهت گیری ساخت تربیت علمی و فناوری ،جهت گیری  کل نگری و تلفیقی در چارچوب نظام معیار اسلامی است..


این تکنولوژی  هست که به انسان خدمت میکند .این جمله با جمله تکنولوژی خادم انسان است معنا و مفهوم بربرای دارد....


ارکان تربیت رسمی و عمومی  همان ..عناصر اصلی سهیم و موثر  در تحقق شایسته جریان تربیت رسمی و عمومی اند..


تعهدات  دولت نسبت به حق بر تربیت آحاد مردم ..۱لف.تعهد ب حمایت..ب..تعهد به تحقق کامل.



دولت اسلامی نقش فعال تری را بر عهده گرفته است..اما این به معنای رفع تکلیف از خانواده ها و واگذاری تمام و کمال ان بر گردن  حکومت نیست..


نکات مهم فصل چهار تعلیم و تربیت ..

۲۹ آذر ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۸
0 لایک

گزارش

لطفا در چند خط کوتاه و واضح توضیح دهید