نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
روانشناسی تربیتی عبارتست ازعلم یادگیری وآموزش پرورش عبارتست از جریانی منظم ومستمر وه هدف آن کمک به رشد جسمی وشناختی روانی واجتماعی یابه طور کلی رشد شخصیت پرورش یابندگان درجهت هنجارهای مورد پذیرش جامعه ونیز کمک به شکوفا کردن استعدادهای انها به فعالیت های حرفه ای معلم اموزش گفته میشود یادگیری: به فرایند ایجاد تغییرات نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری اموزش:هرگونه فعالیت یاتدبیر ازپیش طرح ریزی شده ای که هدف آن آسان کردن یادگیری دریادگیرندگان
تعریف یادگیری:یادگیری به فرایندایجادنسبتاپایداردررفتاریاتوان رفتاری که حاصل تجربه است گفته می شود ونمی توان آن رابه حالتهای موقتی بدن مانندآنچه براثربیماری خستگی با مصرف داروها پدیدمی آیدنسبت داد.
ماتجربه رابه پیروی ازجان دیوئی به عنوان نوعی دادوستدبین فردیادگیرنده وآنچه درزمان یادگیری محیط اوراتشکیل می دهدتعریف میکنیم این تعریف ازکیست؟لایت واکس
آموزش به عنوان خلق محیط های یادگیری که درآن فعالیت های موردنیازیادگیرندگان برای ساختن دانش وکسب توانایی تفکربه حداکثرمی رسدتعریف می شودازچه کسی است؟سیدل وشاولسون
تعریف پرورش:پرورش به جریان یافرایندی منظم ومستمرگفته می شود
روانشناسی پرورشی یاروانشناسی تربیتی شاخه ای ازچیست؟شاخه ای ازعلم روانشناسی است.هدف آن کمک به پرورش کاران دربرخورددرست بامسائل آموزش وپرورش است
معمولا چه چیزی دردوران تحصیلی معلم دردانشگاه کسب می شود؟دانش محتوا
بدون چه چیزی دانش آموزان مطالب راصرفاحفظ خواهندکردوچیززیادی نخواهندفهمید؟دانش آموزشگاه
دوهدف یاوظیفه روانشناسی پرورشی چیست؟الف)درک وفهم فرایندهای یادگیری وآموزش(۲)تهیه وگسترش راه های بهبودبخشیدن به این فرایندها
هدف های پرورشی عمومابسیار:کلی وجامع اند
هدف های کارآموزی معمولا:محدود ومشخص اند
تعریف آموزش:به هرگونه فعالیت یاتدبیرازپیش طرح ریزی شده ای گفته می شودکه هدف آن آسان کردن یادگیری دریادگیرندگان است
یادگیری= فرایند ایجاد تغییرات نسبتا پایدار در توان رفتاری که حاصل تجربه است.
آنچه بیش از هر عامل دیگری سبب دگرگونی افراد در طول زندگی می شود = تجارب یادگیری
هر یادگیری به تغییر میانجامد ولی هر تغییر یادگیری نیست.
با ملاحظه تغییرات در اعمال آشکار فرد به تغییر در توانایی او پی می بریم.
رفتار= حرکات مختلف درونی و بیرونی
گیج و برلاینر:" همه روانشناسان نیاز دارند رفتارهای آشکار فرد را مورد مشاهده قرار دهند"
تجربه= تاثیر متقابل بین محرکهای درونی و بیرونی و یادگیرنده است.
آموزش= فعالیت حرفهای معلم که هدف آن آسان کردن یادگیری در یادگیرندگان است.
آموزش= فعالیتهای کلاسی معلم+ طراحی آموزش+ فعالیتهای مربوط به طراحی+ اجرای ارزشیابی
تدریس= فعالیتهای کلاسی معلم
عملکرد= رفتار قابل مشاهده
سیدل و شاولسون:" آموزش یعنی خلق محیط یادگیری."
کارآموزی = گسترش نگرش مهارت
پرورش= جریان یا فرایند منظم و مستمر که هدفش هدایت رشد جسمانی و روانی است.
کودک در مرحله عملیات محسوس ازعهده حل کردن مسائل عینی برمی آید اماقادربه حل کردن مسائل انتزاعی نیست.
ویژگی های شناختی کودک عملیات عینی:
الف)دسته بندی کردن اشیا
ب)بازگشت پذیری
ج)ردیف کردن
د)این همانی
ذ)جبران
ر)عدم تمرکز
س)بقا یانگه داری ذهنی
توانایی کارکردن بااعدادودرک مفهوم عدد به توانایی طبقه بندی کردن وردیف کردن وابسته است.
کودکان مرحله عملیات محسوس عینی :واقع گراوسازگارهستند.
کودکان مرحله عملیات صوری:آرمان گراوناسازگار هستند.
انتقاد از نظریه پیاژه:
الف)رشد پیش از یادگیری
ب)درک مسائل از دیدگاه دیگران ،اندیشه ها خودمحورانه نیست.
ج)فتکو:۴۰تا۶۰درصد بزرگسالان قادر به تفکرصوری نیستند.
کارکرد ذهنی ویگوتسکی:کارکرد نخستین ذهنی _کارکرد عالی ذهنی
تبدیل تدریجی تجارب یافعالیت های اجتماعی بیرونی به فرآیندهای عالی ذهنی:درونی سازی
رشد زبان ویگوتسکی:
الف)گفتاراجتماعی یا بیرونی
ب)گفتار خودمحورانه(مرحله انتقالی)
ج)گفتار درونی
سخن گفتن کودکان با خودشان دیگربااصطلاح گفتارخودمحورانه معرفی نمیشود وبه جای آن اصطلاح گفتارخصوصی مورد استفاده قرار میگیرد.
آخرین مرحله رشد گفتاردرونی باخودسخن گفتن به طور بی صداست.
گفتاردرونی پس از۷سالگی پدیدار میشود.
تفکروزبان دو فعالیت مستقل وجدان:
تفکر پیش زبان (پیش کلامی)(تفکربدون زبان)
زبان پیش عقل(گفتاربدونتفکر)
زبان ازنظرویگوتسکی:
الف)تعامل اجتماعی
ب)تفکروخودنظم دهی یاخودسازمان دهی
خودنظم دهی:
توانایی اندیشیدن وحل کردن مسائل بدون کمک دیگران
به کنترل فردبه فرآیندهای شناختی اش ،تفکر،حافظه وغیره گفته میشود.
هدف رشدیاتحول:فرد از کنترل بیرونی خارج شده وازسازمان دهی به خودسامان دهی میرسد.
منطقه تقریبی رشد در نظریه ویگوتسکی:اهمیت تعامل اجتماعی رادررشد و یادگیری نشان میدهد.
توانایی کودکان درحل مسائل به طور مستقلانه معرف سطح کنونی رشداوست.
لحظه آموزش پذیر:بعضی مربیان به لحظه ای که کودک یاگروهی از کودکان درآستانه آمادگی برای یادگیری یک مفهوم قراردارند.
تکیه سازی:فرایندهدایت یادگیرنده برای گذر از آ نچه اکنون میداند به آنچه قراراست یادبگیرد.
یکی از راه های تشویق کودکان به صحبت کردن با خودآموزی شناختی است.
نظریه برونر بیشتر از هرنظریه دیگر برفرایندتفکر تاکید میکند.
مراحل رشد شناختی برونر:
۱)حرکتی یاعملی
۲)تصویری یاشمایلی
۳)نمادی
خلاصه فصل اول تربیتی سیف
فصل اول🍁تفاوت رفتارباعملکرد🍁👇
رفتار به هرگونه عمل شخص گفته می شود
در حالی که
عملکرد به نتیجه عمل فرد اشاره می کند.
عملکرد همان محصول یادگیری است
🍁گانیه می گوید
عملکردها رفتارهایی هستند که بر حسب تاثیرشان دسته بندی و نام گذاری میشوند.
🍁ما بامشاهده تغییرات حاصل در عملکرد شخص استنباط میکنیم ک در او یادگیری اتفاق افتاده است
هیلگارد وباور 👇
🍁 تفاوت بین یادگیری و عملکرد
تفاوت بین دانستن چگونه انجام دادن کاری و انجام دادن آن کار است
🍁عملکرد فرد از عوامل مختلفی چون انگیزش و هیجان، شرایط محیطی، خستگی و بیماری تاثیر میپذیرد .
پس عملکرد فرد ممکن است همیشه شاخص نسبتاً درستی از یادگیری او نباشد.
🌹برای دستیابی ب میزان واقعی یادگیری هم باید از وسایل دقیق سنجش عملکرد یادگیرندگان مثل ازمونها و....استفاده کرد هم عملکرد انها رو ب دفعات مختلف و در شرایط متفاوت مورد سنجش قرار داد
🍁منظور از تجربه در تعریف یادگیری تاثیر متقابل بین محرک های بیرونی و درونی و یادگیرنده است
🍁لایت و کاکس به پیروی از دیویی در تعریف تجربه گفته اند :
تجربه به عنوان نوعی داد و ستد بین فرد (یادگیرنده) و آنچه در زمان یادگیری، محیط او را تشکیل میدهد.
🍁دو نوع یادگیری داریم، عمدی و اتفاقی.👇
یادگیری عمدی پیش بینی شده و درواقع همان آموزش رسمی است،
اما یادگیری اتفاقی پیش بینی نشده و طرح ریزی نشده هستند. مثل اینک دانشجو در ضمن حضور در دانشگاه و در اثر ارتباط با استادان و دوستان چیزی یاد بگیرد
🍁تفکر هم محصول یادگیری است و هم جزء تجاربی به حساب میآید که به یادگیری می انجامند.
یادگیری > کسب دانش و اطلاعات > عادت های مختلف> مهارت های متنوع> راه های گوناگون حل مسائل
ویژگی یادگیری: تغییر >تغییرات نسبتا پایدار>تغییرات نسبتا پایدار در توان رفتاری> تغییرات نسبتا پایدار در توان رفتاری بر اثر تجربه
رفتار> اعمال و حرکات درونی و بیرونی
1- رفتار آشکار 2- رفتار نهان
عملکرد همان محصول یادگیری
تفکر محصول یادگیری یادگیری محصول تفکر
یادگیری یک فرآیند درونی یادگیرنده آموزش یک فرآیند بیرونی یادگیرنده
تدریس بخشی از آموزش
پرورش فرآیند منظم و مستمر> هدف آن هدایت رشد جسمانی و روانی
کارآموزی > گسترش نگرش مهارت و الگوهای رفتاری
فعالیت پرورش وسیع > هدف آن کلی و جامع> دوره های آن طولانی و مستمر> نهادهای رسمی و دولتی> بهره گیری از امکانات گوناگون نهادها
فعالیت کارآموزی محدود> هدف آن محدود و مشخص> دوره های آن کوتاه و مقطعی> موسسات خصوصی> بهره گیری به سوی هدف های واحد
روانشناسی پرورشی شاخه ای از روانشناسی > یادگیری انسان و آموزش
۱_خوآموزی شناختی ،به تشویق کودکان به حرف زدن باخود در حین حل مسئله میگویند
۲_یکی از راههای تشویق کودکان به صحبت کردن با خود آموزی شناختی است
۳_در نظریه رشد شناختی ویگوتسکی بر اهمیت زبان اشاره شده است
تعریف یادگیری: الف) کسب دانش و اطلاعات ب) کسب عادتهای مطلوب پ) کسب مهارتهای متنوع ت) راه های گوناگون حل کردن مسئله.
ویژگی های مهم یادگسری: الف)فرآیند ب) تغییر پ) نسبتا پایدار ت)توان رفتاری د) تجربه.
عملکرد هملن محصول یادگیری است لذا با رفتار تفاوت دارد.
هیلگاردو باور:تفاوت بین یادگیری و عملکرد تفاوت بین دلنستن چگونه انجام دادن کار و انجام دادن آن کار است.
منظور از تجربه: تاثیر متقابل محرکهای درونی و بیرونی یادگیرنده است. (هم عمدی هم غیر عمدی).
رابطه دو سویه تفکر و یادگیری: از طرفی ما در گذشته تفکر و اندیشیدن را آموخته ایم و از طرفی یادگیری های اکنون ما به واسطه افکر صورت میگیرد.
آموزش: به فعالیت های حرفه ای معلم آموزش گفته می شود که قبل از تدریس، حین تدریس و بعد از تدریس را در بر میگیرد. همچنین به کارهایی که معلم به تنهایی یا به کمک وسایل کمک آموزشی و به قصد کمک کردن به تسهیل یادگیری یادگیرندگان است نیز آموزش گفته می شود.
براون و اتکینس: به فراهم کردن فرصت برای اینکه دانش آموزان یاد بگیرند، آموزش گفته می شود.
تفاوت آموزش و تدریس: آموزش عام تر از تدریس است و به کلیه فعالیت های پیش از تدریس، حسین تدریس و بعد از تدریس گفته می شود و میتواند در مکانی به غیر از کلاس درس صورت گیرد در صورتی که تدریس تنها در تعامل دلنش آموز و معلم و در محیط کلاس است.
پرورش: فرآیندی منظم و مستمر که هدفش هدایت رشد جسمانی و روانی و همه جانیه در جهت کسب و درک معارف بشری و هنجارهای مورد قبول جامعه و همچنین شکوفا شدن استعدادهای فراگیر است.
کارآموزی: گسترده تر از پرورش است.
عملکرد هر فرد از مواردی چون: انگیزش، هیجان، خسی و ... تاثیر میپذیرد.
یادگیری چیست؟به فرایندنسبتا پایداردرتوان فردیارفتارکه حاصل تجربه باشه.
تمایزرفتارویادگیری=یادگیری نوعی توانایی:بامراجعه رفتاراشکارفردولی رفتار=به اعمال وحرکات مختلف بیرونی ودرونی که به دوصورت اشکارونهان
تفاوت رفتارباعملکرد=رفتارعمل شخص. عملکردنتیجه
اموزش =فعالیت هایی که معلم به قصداسان کردن یادگیری به تنهایی یا به کمک مواداموزشی
تدریس=به قصدکمک به یادگیری ازسومعلم
پرورش=فرایندمنظم ومستمرکه هدف رشدجسمانی وروانی که هدایت رشدهمه جانبه شخصیت برای شکوفاشدن استعدادذاتی
کاراموزی=گسترش نگرش مهارت والگوهای رفتاری موردنیازبرای انجام عملکرددریک شخص معین
تفاوت دوره پرورشی باکاراموزی=دوره پرورشی طولانی ومستمرولی کاراموزی کوتاه ومقطعی، پرورشی رسمی ودولتی کارموزی صنعتی وخصوصی، پرورشی برحسب علاقه ولی کارموزی برخلاف علاقه، پرورشی وسیع ولی کاراموزی محدود
دانش اموزشگری=دانش چگونه ارایه دادن مطالب ودانش اینکه چه چیزی موجب اسان وسخت شدن مطالب میشه