92009547(21)98+
info@myestekhdam.com

نکات مهم کتاب رونشناسی تربیتی فصل 2

ارائه کننده : مدیر در ۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۴
مدیر

مدیر

کارمند
دانشمندبرجسته
کاربر ویژه انجمن
نوشته: 120
لایک: 28
عضویت از: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.

حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.

۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۴
1 لایک
سکینه مریدی

سکینه مریدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح برجسته
نوشته: 26
لایک: 21
دنبال کننده: 3
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

رشد یا تحول >تغییرات منظم و سازگارانه ای> رشد جسمانی> رشد شخصیت> رشد اجتماعی> رشد شناختی


پیاژه> به الگوهای سازمان یافته اندیشه و عمل که در تعامل بین انسان و محیط را طرح واره می گوید.


پیاژه> تقلید خالص ترین نمونه انطباق


جذب و انطباق مکمل یکدیگرند.


پیاژه> پیش از زبان گفتار هوش وجود دارد اما پیش از زبان تفکر وجود ندارد.


مراحل رشد شناختی:


مرحله حسی-حرکتی> از تولد تا 2 سالگی


مرحله پیش عملیاتی> از 2 تا 7 سالگی


مرحله عملیات عینی یا محسوس > از 7 تا 11 سالگی


مرحله عملیات صوری یا انتزاعی> از 11 تا 15 سالگی


بازگشت پذیری یا تفکر قابل بازگشت > ویژگی مرحله عملیات عینی


روش آموزش بر نظریه پیاژه > یادگیری اکتشافی متمرکز


آلبرت بندورا > انتقاد به نظریه پیاژه نسبت به مراحل رشد


نظریه ویگوتسکی> نظریه اجتماعی-فرهنگی رشد شهرت دارد.


ویگوتسکی> آخرین مرحله رشد گفتار درونی


منطقه تقریبی رشد در نظریه ویگوتسکی اهمیت تعامل اجتماعی را در رشد و یادگیری است.


خودآموزی شناختی به تشویق کودکان به حرف زدن با خود در حل مسئله می گویند.


نظریه برونر > نظریه ی بر فرآیند تفکر


مراحل رشد شناختی برونر: مرحله حرکتی>      مرحله تصویری>        مرحله نمادی


زبان عمده ترین نظام نمادی است.


مفهوم ساختار بنیادی دانش از مفاهیم رشد شناختی برونر می باشد.


نظریه برونر> تاکید او بر یادگیری اکتشافی

۹ آبان ۱۴۰۳ | ۰۵:۴۴
2 لایک
دیمن حاجی رحیمی

دیمن حاجی رحیمی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح جدید
نوشته: 8
لایک: 6
عضویت از: ۱۶ شهریور ۱۴۰۳

رشد=تغییرات منظم وسازگارانه ازهنگام بستن نطفه تامرگ 

طرحواره سنگ بنای تفکر

سازگاری=به فراینددمسازطرحواره وتجربه هابایکدیگربه منظورایجادتعادل به دوصورت جذب وانطباق

ازاجتماع طرحواره هاباهم ساخت شناختی به وجودمیاد. 

درنظرپیازه زبان محصول جانبی  یاتحول یافتن طرحواره ذهنی

۲ آذر ۱۴۰۳ | ۰۰:۳۶
0 لایک
حدیقه براری

حدیقه براری

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح جدید
نوشته: 7
لایک: 20
عضویت از: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

تعریف رشدشناختی: به تغییرات نسبتاً پایدارمی انجامد

تعریف طرح واره: به الگوهای سازمان یافته اندیشه وعمل که درتعامل بین انسان ومحیط به کارمی رودطرح واره گفته می شود


چه کسی طرح واره رابه صورت شبکه های ذهنی متشکل ازمفاهیم وابسته به هم که براطلاعات تازه تاثیرمی گذاردتعریف کرده است: اسلاوین


تعریف سازگاری: به فراینددمسازکردن طرح واره هاوتحربه هابایکدیگربه منظورایجادتعادل، سازگاری گفته می شود


ساختمان ذهن یااندیشه های فرد مربوط به کدام نظریه شناس است: پیاژه، ساخت شناختی

پیاژه هوش راچگونه فعالیتی می داند: فعالیتی که ازشخص سرمیزنددائمادرحال تغییر است


همچنین ورودکودک از مرحله ای به مرحله بالاترمستلزم آن است که اومرحله قبلی راطی کرده باشدمربوط به کدام مراحل نظریه پیاژه است: مراحل رشدشناختی


کودک هنوزبرعملیات ذهنی تسلط نیافته است مربوط به کدام مرحله پیاژه است: مرحله پیش عملیاتی (دوتاهفت سالگی) 


ازویژگی های مرحله پیش عملیاتی: خودمحوری وخودمداری کودکان است


ازدیگرویژگی های مرحله پیش عملیاتی چیست: کودکان هنوزبه مفهوم بقایانگهداری دست نیافته اند


منظورازعملیات عینی یامحسوس چیست: تفکربرحسب اعمال وموقعیت های عینی وواقعی است

 

کودک ازعهده  حل کردن مسائل عینی برمی آیداماقادربه حل کردن مسائل انتزاعی نیست، مربوط به کدام مرحله پیاژه است: مرحله عملیات محسوس


یکی ازویژگی های مرحله عملیات عینی چیست: بازگشت پذیری یاتفکرقابل بازگشت


توانایی کارکردن بااعدادودرک مفهوم عددبه توانایی چه چیزی وابسته است: توانایی طبقه بندی کردن وردیف کردن وابسته است


کودکان درکدام مرحله قادربه کاربستن تفکرعملی مبتنی برروش فرضیه ای قیاسی هستند: عملیات صوری


مطابق بانظریه پیاژه معلمان درکدام مرحله، بادانش آموزان آرمان گراواغلب ناسازگار مواجه هستند: مرحله عملیات صوری


این روش برای کودکان سن های پایین از بهترین روش های یادگیری است مربوط به کدام نظریه پیاژه است: یادگیری اکتشافی متمرکز


ازجمله کسانی که به اندیشه مراحل رشدایرادگرفته چه کسی بود: آلبرت بندورا

آخرین مرحله رشدچیست: گفتاردرونی 

گفتاردرونی یعنی چه: باخودسخن گفتن به طوربی صداست

درنظریه ویگوتسکی تفکرزبان درکوردکان به چه صورت است: به صورت دوفعالیت مستقل وجدا


غان وغون کردن اولیه کودکان باهدف جلب توجه یاخوشحال کردن بزرگسالان موردی ازچیست: زبان بدون تفکر


درنظریه ویگوتسکی زبان وسیله مهمی برای چیست: تعامل اجتماعی، وسیله تفکر، خودنظم دهی یاخودسازمان دهی


منظورویگوتسکی ازمنطقه تقریبی رشدچیست: تفاوت بین سطح کنونی یاسطح رشدواقعی کودک وسطح رشدبالقوه اوست


هدایت یادگیرنده برای گذارازآنچه اکنون می داندبه آنچه قراراست یادبگیردتعریف کرد، مربوط به کدام فراینداست: تکیه گاه سازی

ابتدامعلم باشخص دیگری که یادگیرنده رایاری می دهدسهم عمده ای ازمسئولیت رابه عهده می گیردامابه تدریج که یادگیری پیش می رودمسئولیت به یادگیرنده واگذارمی شودمربوط به کدام فراینداست: تکیه گاه سازی


نظریه برونربیشترازهرنظریه دیگری برچی تاکیدمی کند: فرایندتفکر


ساده سازی ومعنی دارساختن تجربه های اکتسابی توسط یادگیرنده یک نیازذاتی فرض می شودمربوط به کدام نظریه است: نظریه یادگیری برونر


مفهوم ساختاربنیادی دانش ازمفاهیم چه کسی می باشد: مفاهیم رشدشناختی برونر

۱۵ آذر ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۹
0 لایک

گزارش

لطفا در چند خط کوتاه و واضح توضیح دهید