92009547(21)98+
info@myestekhdam.com

نکات مهم کتاب رونشناسی تربیتی فصل 3

ارائه کننده : مدیر در ۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۴
مدیر

مدیر

کارمند
دانشمندبرجسته
کاربر ویژه انجمن
نوشته: 120
لایک: 28
عضویت از: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.

حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.

۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۴
0 لایک
زینب عمادی

زینب عمادی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح جدید
نوشته: 2
لایک: 7
عضویت از: ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

۱-تعریف رفتارگرایی:رفتاررابایدبه کمک تجربه های قابل مشاهده تبیین کرد.

۲-تعریف بازتاب:به رابطه ساده بین پاسخ و محرکی که ازطریق تأثیرگذاری بریکی از اعضای حسی آن پاسخ را تولید می‌کند گفته میشود

۳-نخستین روانشناسی که نظریه شرطی سازی پاسخگرپاولف راباانسانها نشان داد چه کسی بود؟جان بی واتسون

۴-چرا شرطی سازی برای معلمان دارای اهمیت است؟زیرااین نوع شرطی سازی تبیین های مفیدی از چگونگی ایجاد پاسخ های عاطفی ونگرشی دانش آموزان در اختیار معلمان می گذارد.


۵مضطرب شدن بیانگر کدام نوع یادگیری است؟یادگیری علامتی




۱۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۹:۴۴
4 لایک
زینب عمادی

زینب عمادی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح جدید
نوشته: 2
لایک: 7
عضویت از: ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

1-نام دیگر نظریه ثرندایک :پیوندگرایی

۲-رفتارهای اسکینر به دودسته تقسیم میشه :۱-کنشگر۲پاسخگر

۳-عنصراصلی یادگیری درروانشناسی گشتالت:رسیدن به بینش

۴-محرکها به دودسته تقسیم میشوند :۱-آن هایی که نزدیک بودن تقویت راخبرمیدهند

۲-ان هایی که عدم وقوع تقویت را آگاهی میدهند

۵-یادگیری:ایجاد بین محرک و پاسخ است

۱۶ آبان ۱۴۰۳ | ۰۰:۱۸
3 لایک
زینب محمدی

زینب محمدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح حرفه ای
نوشته: 64
لایک: 30
دنبال کننده: 1
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

۱_اطلاعات وارد شده به حافظه کوتاه مدت برای حداکثر ۳۰ثانیه باقی می مانند وپس از آن فراموش می شونداگر بخواهیم اطلاعات موجود دراین حافظه رابرای مدت بیشتر نگه داریم باید ازاستراتژی (راهبرد تکرار)یا(مرورذهنی)کمک بگیریم                                                                                      ۲_معمولا اطلاعات از دومنبع مختلف وارد واردحافظه کوتاه مدت می شوند 1مخزن حسی۲حافظه دراز مدت                      ۳حافظه کوتاه مدت را می توان( حافظه هوشیار آدمی )دانست .حافظه کوتاه مدت را حافظه فعال نیز می نامند        مهمترین جنبه حافظه کوتاه مدت طول مدت آن نیست بلکه فعال بودن آن است .۳ویژگی مهم دیگر حافظه کوتاه مدت گنجایش اندک ان است پژوهشگران یادگیری گنجایش این حافظه برای بزرگسالان 2+7ماده اطلاعاتی برآورده کردند

۲۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۴
2 لایک
زینب محمدی

زینب محمدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح حرفه ای
نوشته: 64
لایک: 30
دنبال کننده: 1
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳
  می توان به کمک سازمان دادن مطالب با تدبیری که تقطیع نام دارد ظرفیت این حافظه رو افزایش داد (تقطیع :عبارتست از دسته بندی اطلاعات به واحدها یا قطعه ای کمتر)                                                                               حافظه تمامی عمر ما حافظه (دراز مدت )نام دارد.این حافظه هرآنچه را که ما درطول زندگی فرا میگیریم درخود جای می دهد.                                                                 اطلاعات رسیده به حافظه کوتاه مدت نیز اگر تکرار ومرور شوند وبا اطلاعات قبلا آموخته شده ما مرتبط گردند به حافظه دراز مدت انتقال می یابند .                                      برای اینکه اطلاعات از حافظه کوتاه مدت یک مرحله فراتر رفته وبه حافظه دراز مدت انتقال یابند باید( رمز گردانی )بشوندمنظور از رمزگردانی: تغییر شکل دادن یابه حالت انتزاعی درآوردن اطلاعات یعنی بازنمایی آن ها به صورتی غیر از صورت اولیه است.   
۲۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۸
2 لایک
زینب محمدی

زینب محمدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح حرفه ای
نوشته: 64
لایک: 30
دنبال کننده: 1
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

اقسام حافظه دراز مدت : ۱حافظه بیانی یا آشکار(حافظه گزاره ای )2حافظه ای غیر بیانی یا غیر اشکار(حافظه ی روندی)

۲۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۲
1 لایک
سکینه مریدی

سکینه مریدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح برجسته
نوشته: 26
لایک: 21
دنبال کننده: 3
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

نظریه شرطی سازی پاسخگر یا کلاسیک پاولفی


پاولف محرک غیرشرطی را تقویت و همراه شدن آن با محرک شرطی را تقویت می نامید.


تعمیم محرک > پاسخ به یک محرک خاص > پاسخ دادن شباهت ها


عکس تعمیم محرک تمیز محرک است.> تمیز محرک یعنی پاسخ دادن به تفاوت ها


شرطی سازی کلاسیک > واکنش های عاطفی یادگیرندگان در تمام سطوح تحصیلی قابل استفاده است.


نظریه ثرندایک به قانون اثر که معروف ترین قانون نظریه اوست.> نظریه ثرندایک پیوند گرایی است.> مکمل پیوند در نظریه ثرندایک گزینش است.


رفتار پیوند محرک و پاسخ > قانون پاداش؛ قانون تنبیه            


یادگیری ثرندایک یادگیری از راه کوشش و خطا


نظریه اسکینر مکمل نظریه ثرندایک 


اسکینر کلیه رفتار ها 2 دسته:  1- رفتار پاسخگر    2- رفتار کنشگر


رفتار کنشگر به وسیله پیامدهایش کنترل می شود.


تنها فرق بین تعمیم و تمیز در شرطی شدن پاسخگر و شرطی شدن کنشگر در نوع پاسخ هاست.


اصل مهم روانشناسی گشتالت > کل بیشتر از اجزای تشکیل دهنده آن است.> عنصر اصلی یادگیری رسیدن به بینش


نظریه یادگیری آزوبل > معنی دار بودن یادگیری


اصل تمام روانشناسی پرورشی > تنها عامل مهمی بر یادگیری بیشترین تاثیر را دارد آموخته های قبلی یادگیرنده


در نظریه آزوبل مهم ترین عامل انگیزشی موثر یادگیری معنی دار سائق شناختی است.


نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی بندورا 


تعیین گری متقابل در نظریه بندورا تاثیر متقابل عوامل شخصی محیط و رفتار می باشد.


4 فرآیند یادگیری بندورا:  1- مرحله توجه  2- مرحله به یادسپاری  3- مرحله بازآفرینی  4- مرحله انگیزشی یا تقویتی


مفهوم خود جنبه شناختی دارد ولی عزت نفس از بار عاطفی برخوردار است.


حافظه کوتاه مدت > حافظه هشیار آدمی> حافظه فعال> مهم جنبه طول مدت نیست بلکه فعال بودن> در حل مسائل و تصمیم گیری به این حافظه متکی هستیم.


حافظه تمامی عمر ما حافظه دراز مدت نام دارد.


محدودیت حافظه دراز مدت ماهیت غیرفعال آن است. حافظه بیانی برخلاف حافظه غیربیانی وابسته به یادآوری فعال یادگیری های قبلی


نظریه رمز دوگانه اطلاعاتی > قابل رمزگردانی به 2 صورت تصویری و کلامی> یادگیری آسان تره


اطلاعات در 3 حافظه حسی؛ کوتاه مدت و دراز مدت هم زمان پردازش می شوند.> نظریه پردازش توزیع موازی


مهم ترین دلیل حذف اطلاعات از ثبت حسی بی توجهی است.> حذف خودبه خودی از حافظه فعال یا کوتاه مدت حافظه


سازنده گرایی روانشناختی ریشه در نظریه پیاژه دارد.


سازنده گرایی دیالکتیکی > فاصله بین سازنده گرایی درون زاد؛ برون زاد؛اجتماعی


سازنده گرایی اجتماعی > شناخته شده ترین و پذیرفته شده ترین نوع سازنده گرایی است.


نظریه سازنده گرایی رادیکال بیشترین تاکید را بر نقش یادگیرندگان در ساختن دانش دارد.


از لحاظ پرورشی انگیزش هم هدف است و هم وسیله.


مهم ترین و آشکارترین نیازهای انسان نیازهای فیزیولوژیکی یا جسمی هستند.


یکی از مفاهیم وابسته به رویکرد اجتماعی فرهنگی مفهوم هویت است.







۲ آذر ۱۴۰۳ | ۰۷:۰۹
2 لایک

گزارش

لطفا در چند خط کوتاه و واضح توضیح دهید