92009547(21)98+
info@myestekhdam.com

نکات مهم کتاب رونشناسی تربیتی فصل 4

ارائه کننده : مدیر در ۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۴
مدیر

مدیر

کارمند
دانشمندبرجسته
کاربر ویژه انجمن
نوشته: 120
لایک: 28
عضویت از: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.

حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.

۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۶:۱۴
0 لایک
زینب محمدی

زینب محمدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح حرفه ای
نوشته: 64
لایک: 30
دنبال کننده: 1
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

روش پرسیدن دوجانبه:روش دیگری که به افزایش سطح فرا شناخت وبه بهبود روش مطالعه کمک میکند روش پرسیدن دوجانبه یا پرسیدن متقابل است این روش را مانزو ابداع کرده است .روش پرسیدن دوجانبه وسیله ای است که به کمک آن طرح سوال ازجانب یادگیرندگان افزایش میابد هدف عمده آن تعداد وتنوع پرسش هایی است که مطرح می کنند بنا به گفته گوئتزالکساندرواش شاید جالب ترین جنبه روش پرسیدن دوجانبه این است که نقش معلم  وشاگردان راتغییرمی دهد وشاگرادان به عنوان 

پاسخگر ومعلم  به‌عنوان پاسخگو سوال در می ایند

۱۷ آذر ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۰
0 لایک
زینب محمدی

زینب محمدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح حرفه ای
نوشته: 64
لایک: 30
دنبال کننده: 1
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

برای سنجش راهبردهای شناختی وفراشناختی ازسوی پژوهشگران ابزارهای مختلفی ساخته شده این ابزارها غالبا به شکل پرسشنامه درست شده ودر برگیرنده تعدادی سوال اند که از پاسخ دهنده می خواهند گزارش کند که هنگام مطالعه ویادگیری موضوع های مختلف با اماده شدن برای امتحان چه فعالیت هایی انجام می دهد.پرسشنامه معروفی که برای سنجش راهبردهای فراشناختی مورد استفاده قرار می‌گیرند به وسیله اچ لی سوانسون ساخته شده است این پرسشنامه که واقعا نوعی ازمون است از ۱۷ سوال که هریک از آنها بصورت مسئله طرح شده تشکیل یافته بنابراین از این ابزار برای سنجش مهارت فراشناختی درحوزه کلی حل مسئله استفاده شده این ابزار بصورت انفرادی به اجرا درمیاد نمره گذاری آن به این صورته  که نسبت به پاسخی که ازمون شونده به هر سوال می دهد دران از ۰تا۵نمره می گیرد 

 

۱۷ آذر ۱۴۰۳ | ۲۰:۵۶
0 لایک
زینب محمدی

زینب محمدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح حرفه ای
نوشته: 64
لایک: 30
دنبال کننده: 1
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

افراددارای سبک تفکر قضایی به تحلیل درباره ی امور وارزشیابی مسائل گوناگون علاقمندند                                      روش یادگیری مطالعه مشارکتی برای خواندن وفهمیدن مفید است روش مطالعه مشارکتی بیشتر از روش های دیگر از اندیشه های ویگوتسکی تاثیر پذیرفته است                             

۱۷ آذر ۱۴۰۳ | ۲۱:۲۲
0 لایک
سکینه مریدی

سکینه مریدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح برجسته
نوشته: 26
لایک: 21
دنبال کننده: 3
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

سبک یادگیری به اینکه یادگیرنده چگونه یاد می گیرد اشاره می کند نه به اینکه به چه خوبی از عهده یادگیری برمی آید.


انواع سبک های یادگیری: 1-سبک شناختی 2-سبک عاطفی 3-سبک فیزیولوژیکی


تفکر همگرا از دو شیوه یا دو مرحله عینی مشاور یادگیری مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال تشکیل می شود.


سبک یادگیری واگرا از ترکیب تجربه عینی و مشاهده تاملی حاصل می شود.


سبک یادگیری جذب کننده از ترکیب مفهوم سازی انتزاعی و مشاهده تاملی تشکیل می شود.


سبک انطباق یابنده از اجتماع دو شیوه یادگیری تجربه عینی و آزمایشگری فعال ایجاد می شود.


سبک های فعال و عمل گرا : با نام انجام دهنده

سبک های متفکر و نظریه پرداز : با نام اندیشه ورز


سبک های محیطی هیجانی جامعه شناختی فیزیولوژیکی و روان شناختی:

1-متغیر محیطی

1-1 : صدا   2-1 : نور  3-1: دما  4-1 : طرح

2-متغیر هیجانی

2-1: انگیزش  2-2: پشتکار 3-2: مسئولیت 4-2: ساختار

3-متغیر جامعه شناختی

3-1:خود 2-3:زوج 3-3:دوستان 4-3:گروه 5-3:بزرگ سال 6-3:تنوع

4-متغیر فیزیولوژیکی

4-1:ادراکی 2-4:خوردن و آشامیدن  3-4:زمان  4-4:تحرک

5-متغیر روانشناختی

5-1:تکانشی-تاملی  2-5:استفاده از یکی از دو نیکره های مغز  3-5:سنجش


سبک های حسی-شهودی دیداری-کلامی فعالیتی-تاملی و مرحله ای کلی

فلدر و سیلورمن 4 سوال :

1-یادگیرنده چه نوع اطلاعاتی در دریافت می کند؟

2-یادگیرنده چه نوع اطلاعات حسی را دریافت می کند؟

3-یادگیرنده اطلاعات را چگونه پردازش می کند؟

4-یادگیرنده چگونه به سوی درک مطالب پیش می رود؟


سبک تفکر یک توانایی نیست بلکه به چگونگی استفاده ما از توانایی هایمان اشاره می کند. افراد ممکن است عملا در توانایی ها مشابه اما در سبک تفکر متفاوت باشند.


راهبردهای یادگیری و مطالعه: شناخت و فراشناخت

منظور از راهبرد یک برنامه یا نقشه کلی است.

شناخت:فرایندهای درونی ذهنی و راه هایی که ما به وسیله آن ها اطلاعات را مورد توجه قرار می دهیم.

فراشناخت:دانش فرد درباره چگونگی یادگیری خودش


دانش فراشناختی شامل 3 دانش:

1-دانش مربوط به خود یادگیرنده

2-دانش مربوط به تکلیف یا موضوع یادگیری

3-دانش مربوط به راهبردهای یادگیری و چگونگی استفاده درست از آنها


فرایادگیری به تسلط یادگیرندگان بر آنچه در حال یادگیری اش هستند.


بهترین و کامل ترین نوع راهبرد یادگیری و مطالعه سازمان دهی است.


راهبردهای فراشناختی:

1-راهبردهای برنامه ریزی  2-راهبردهای نظارت و ارزشیابی  3-راهبردهای نظم دهی


تعدیل سرعت مطالعه جز راهبردهای نظم دهی فراشناختی است.


مهمترین اصل زیربنای تفکر در جریان مطالعه بسط معنایی است.


روش پی کیو 4 آر  یا روش پس ختام بر 3 اصل مهم بهسازی حافظه:

سازمان دهی بسط 1- معنایی 2-تمرین 3-بازیابی استوار است.



۲۳ آذر ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۴
0 لایک

گزارش

لطفا در چند خط کوتاه و واضح توضیح دهید