نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
خلاصه فصل اول تربیتی👇
🍁به دانش یا علمی که به موضوعاتی مثل یادگیری ویادگیرندگان واموزش ومعلمان سروکار داره میگن روانشناسی پرورشی یا تربیتی
🍁با مطالعه علم روانشناسی پرورشی میتونیم ماهیت یادگیری و ویژگی دانش اموزان و.... بفهمیم
🍁تعاریف مختلف یادگیری👇
🍁کسب دانش واطلاعات وعادتهای مختلف ومهارتهای متنوع و راههای گوناگون حل کردن مسائل
🍁یادگیری را به عنوان فراگیری رفتارها واعمال مفید وپسندیده و حتی بعنوان کسب رفتارها واعمال مضروناپسند میتوان تعریف کرد
🍁هرگنهان والسون
یادگیری 🍁 یکی از مهم ترین زمینه ها در روانشناسی امروز
و یکی از مشکل ترین مفاهیم برای تعریف کردن است
یادگیری 🍁 به فرآیند ایجاد تغییرات نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل از تجربه است
🌹ویژگی های مهم این تعریف یادگیری
1 .تغییر
2 .نسبتاً پایدار
3 .در توان رفتاری
4. بر اثر تجربه
🍁به حالتهای موقتی بدن ک از خستگی وبیماری یا مصرف داروها پدید می اید یادگیری نمی گویند
🍁تغییر حاصل از یادگیری به تغییر
در توانایی های یادگیرنده میانجامد نه صرفا به تغییر در رفتار ظاهری او
🍁یادگیری به تغییر می انجامد یعنی بعدازکسب تجربه یادگیری موجود زنده ازجمله انسان از حالت قبل از کسب تجربه ب یک حالت تازه تغییر می کند
🍁یادگیری چه ساده باشد چه پیچیده در شخص تغییر ایجاد می کند
🍁انچه ک بیش از هرعامل دیگری سبب دگرگونی افراد در طول زندگی میشود تجارب یادگیری ست
🍁افرادی ک فرصتهای یادگیری وکسب تجربه های بیشتری دارند بیشتر تغییر میکنند
مثل رود خروشانی ک همواره درحال نوشدن ودگرگونی ست این نوشدن و دگرگونی از کسب تجربه ویادگیری ست
🍁 هر نوع یادگیری به تغییر میانجامد، اما هر نوع تغییری یادگیری نیست.
🍁یادگیری نوعی توانایی است که در فرد ایجاد میشود و تنها از طریق مراجعه به رفتار آشکار فرد می توان از آن اطلاع حاصل کرد.
🍁رفتار به اعمال و حرکات مختلف درونی و بیرونی فرد گفته میشود.
🍁روانشناسان رفتارها را به دو دسته رفتارهای آشکار و نهان تقسیم میکنند👇
🍁رفتار آشکار به رفتارهایی که مستقیماً قابل مشاهده اند گفته میشود مانند صحبت کردن، نوشتن، راه رفتن .
🍁رفتار نهان به رفتارهایی گفته می شود که به طور مستقیم قابل مشاهده نیستند. مانند تفکر، تخیل
🍁ما برای کسب اطلاع از میزان یادگیری فرد به رفتار قابل مشاهده یا به اصطلاح دقیقتر به عملکرد او مراجعه می کنیم
عملکرد مانند رفتار اشکار به جنبه های قابل مشاهده یادگیری اشاره دارد.