راهنمایی:
برای ایجاد سوالات خود مثل نمونه زیر سوال های 4 گزینه ای طراحی کنید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما سوالات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و سوالات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
نمونه:
سوال:
متن سوال را به این صورت بنویسید؟
1- جواب اول
2-جواب دوم
3-جواب سوم
4-جواب چهارم
پاسخ صحیح:
گزینه 3
رفتار گرایی به این معنی است که رفتار را باید به کمک تجربه های قابل مشاهده نه فرآیندهای ذهنی تبیین کرد.
ادانل ریو و اسمیت تاثیر محیط بر رفتار انسان اهمیت زیادی قاعل آمد.
از دیدگاه روانشناسی رفتاری مهمترین چیز رابطه بین محیط رفتار است.
کشف مهم پاولف بازتاب های طبیعی یا نخستین جاندار را می توان به کمک شرطی سازی گسترش داد.
بازتاب به رابطه ساده بین یک پاسخ و محرکی که از طریق تأثیرگذاری بریکی از اعضای حسی آن پاسخ را تولید می کند گفته میشود.
جان بی واتسون نخستین روانشناسی بود که کاربرد نظریه شرطی سازی پاسخگر پالوف با انسان نشان داد.
انسان ها هنگام تولد به تعداد کمی بازتاب و هیجان مجهز است
مضطرب شدن چون غیر ارادی است پس بیانگر یادگیری علامتی است.
پاولف محرک غیر شرطی را تقویت کننده و همراه شدن آن با محرک شرطی را تقویت می نامید.
عکس تعمیم محرک تمیز محرک است
توانایی تعمیم دادن محرک ها یکی از امتیازهای مهم یادگیری است.
تعمیم محرک یعنی پاسخ دادن شباهت ها تمیز محرک یعنی پاسخ دادن به تفاوتها
در شرطی شدن سطح بالاتر مجاورت عامل اصلی شرطی شدن است.در حالی که در تعمیم شباهت عامل مهم است.
نظریه شرطی سازی کلاسیک در توجیه بسیاری از واکنشهای عاطفی یادگیرندگان در تمام سطوح تحصیلی قابل استفاده است.
شرطی سازی کلاسیک برای معلمان دارای اهمیت است زیرا این نوع شرطی سازی تبیین های مفیدی از چگونگی ایجاد پاسخهای عاطفی و نگرش های دانش آموزان در اختیار معلمان می گذارد.
بهترین راه مقابله با واکنش های نامطلوب افراد استفاده از روش خاموشی است.
برای کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان حساسیتزدایی منظم موثر است.
یادگیری در نتیجه پیوند بین محرک و یک پاسخ sR رخ می دهد.
نظریه ثرندایک به قانون اثر که مهمترین قانون نظریه اوست شهرت دارد.
مفهوم مکمل پیوند در نظریه ثرندایک گزینش است.
یکی دیگر از آثار ثرندایک که آثار تربیتی مهمی بر جای نهاده مفهوم عناصر همانند انتقال یادگیری است.
نام دیگر انضباط ذهنی یا صوری ماهیچه ذهنی است.
انتقال یادگیری ازیک موقعیت به موقعیت دیگر تنها به میزان شباهت بین دو موقعیت وابسته است
رفتار کنشگر صرفاً از جاندار صادر می شود.
رفتار کنشگر به وسیله پیامدهایش کنترل میشود.
نام دیگر رفتار کنشگر رفتار فعال است
بنا به تعریف تقویت مثبت نیرومند شدن یک رفتار پس از ارائه تقویت کننده مثبت به دنبال آن و تقویت منفی یعنی نیرومند شدن یک رفتار پس از حذف تقویت کننده منفی به دنبال آن.
اگر بدنبال رفتار کشیدن اهرم از سوی موش به او شوک برقی وارد شود احتمال انجام این عمل در موش کاهش مییابد.
تقویت منفی هم شامل حذف محرک نامطلوب و هم شامل اجتناب کردن ارگانیسم از آن است.
مقدار پاسخ بعد از بازگشت خود به خودی رفتار نسبت به قبل از خاموشی بسیار کمتر است.
ساده ترین راه برای حذف یک رفتار کشف و قطع منبع تقویتی آن است.
تنها فرق بین تعمیم و تمیز در شرطی شدن پاسخگر و شرطی شدن کنشگر در نوع پاسخ هاست.
رفتار کنشگر از ارگانیسم صادر میشود و این گونه رفتار را رفتار صادر شده می نامند.