نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
بنیانگذارمکتب طبیعت گرا،رشدگراچه کسی بود؟ژان ژاک رسو
نظریه تکامل داروین چه چیزی رامطرح کرد؟ مسئله وراثت محیطی رامطرح کرد
بنیانگذارجنبش کودک چه کسی بود.؟ استنلی هال
اولین روانشناسی که بااستفاده ازپرسشنامه اطلاعات مفصلی درموردکودکان دادچه کسی بود؟استنلی هال
پدرروانشناسی بلوغ ونوجوان چه کسی بود؟ استنلی هال
اولین کسی که والدین راازرشدکودک آگاه کردچه کسی است؟گزل
کدام نظریه پردازگفت کلاس درس بایدآزمایشگاه زندگی باشد؟جان دیویی
یکی ازمفاهیم اصلی درنظر مونته سوری چه بود؟دوره های حساس
مونته سوری مفهوم چه چیزی راساخت ومطرح کرد؟انظباط آزاد
اولین هوش راچه کسی ساخت؟آلفردبینه وسیمون
یکی از روانشناسان معروف چه کسی بود؟ژان پیاژه
مراحل رشدپیاژه برای چه کودکانی مطرح شده است؟کودکان سالم وبهنجار
پیاژه برچه چیزی تاکیدداشت؟یادگیری اکتشافی فردی
سن ورود به مدرسه مونته سوری چند سالگی است؟ دوو نیم سالگی
هدف تعلیم و تربیت در مدرسه مونته سوری چیست؟ کسب استقلال و تمرکز حواس
مراحل دوره های حساس مونته سوری چیست؟ 1-نظم2-توجه به جزییات3-استفاده از دستها4-راه رفتن5-زبان آموزی
مهمترین شیوه درمان رفتارهای غیرعادی کودک چیست؟ روش بالینی
دقیقترین و معتبرترین نوع پژوهش در آموزش و یادگیری چیست؟ آزمایش
جامع ترین و کامل ترین نظریه رشد شناختی را چه کسی ارائه داده است؟ ژان پیاژه نظریه پرداز سوییسی
هدف اصلی پژوهش های پیاژه چه بوده است؟ معرفت شناسی یا دانش شناسی
مهمترین اصل در نظریه پیاژه که نقش عمده ای در شکل گیری مراحل داردچیست؟ تعامل فرد و محیط
مهمترین مفهوم انگیزشی پیاژه چیست؟ تعادل یابی
مهمترین عامل تحول روانی در نظام شناختی پیاژه چیست؟ تعادل یابی
روش بررسی و تحقیق پیاژه چه نام دارد؟ روش مصاحبه بالینی
مهمترین مزیت روش مصاحبه بالینی پیاژه چه می باشد؟ آزمون مخالف
در نظریه پیاژه عامل اصلی و عمده در شکل گیری مراحل چه می باشد؟ تعامل کودک با محیط
ازنظر پیاژه مهمترین نقص تفکر در دوره پیش عملیاتی چیست؟ خود محوری
ظرفیت نگهداری ذهنی برچه پایه ای استوار است؟ برپایه برگشت پذیری
مراحل رشد اخلاقی پیاژه: به نظر پیاژه اخلاق مانند هوش طی مراحلی رشد میکند که تحولی است وبه رشد شناختی کودک وابسته است.وی اهمیتی زیادی برای همسالان قائل است . ۱دوره پیش اخلاقی:ازتولدتا۶سالگی دراین مرحله اخلاق برای کودک مفهوم نداردوکودک خود محور ميباشد 2دوره اخلاق دیگر پیرو:بین ۶تا۱۰سالگی دراین دوره انها به نظر وقضاوت دیگران به ویژه والدین متکی هستنددراین مرحله پیامد یک عمل مهمتر از نیت فرد است ۳دوره اخلاق خودپیرو: بعداز۱۰سالگی رورادربر میگیرد دراین دوره کودکان قوانین رابه صورت توافقی میان افراد میبینند
مراحل رشد گفتار در دیدگاه ویگوتسکی
الف)گفتار بیرونی یا اجتماعی .قبل از سه سالگی
ب)گفتارشخصی یاخصوصی.سه تاهفت سالگی
ج)گفتاردرونی .بعدازهفت سالگی
به نظرویگوتسکی برای فهم کامل تر گفتاردرونی نیازمند آن هستیم که نقش آن را در فرایند میکروژنر بررسی کنیم.
میکروژنر:یک فرایند رشدنسبتا کوتاه است که هرگاه ادراک یا اندیشه ای درماشکل می گیرد درماروی می دهد.
پیاژه تخمین زد که بین ۴تا۷سالگی درحدود ۴۵درصدازتمامی گفتارهای کودک خودمحورانه است.
سه اصطلاح مهم در نظریه ویگوتسکی:
الف)روش آموزش متقابل(روش اکتشافی هدایت شده)
ب)منطقه مجاور رشد(حوزه تقریبی رشد)
ج)تکیه سازی (داربست سازی)(سکوسازی)
تفکرات فروید درزمینه من برتر:عقده ادیپ
انتقاد به نظریه ویگوتسکی:
یکسونگری ؛به نیروهای فرهنگی بیشتر تاکید دارد.
کمک کردن مداوم به کودک ممکن است عدم استقلال در
رشد کودک باشد.
اولین نماینده روان کاوی زیگموند فروید که ازروش تلقین و هیپنوتیزم استفاده کرد.
روان کاوی یا روان تحلیل گری به جریان روان پالایشگری مبتنی است و عبارت است از بازآوردن هیجان های سرکوب شده به سطح هوشیاری و آزادسازی آنها از راه پالایش می گویند.
دوغریزه یاکششی که ابتدا فروید انهاراغریزه جنسی وغریزه تخریب نامید:۱)غریزه زندگی۲)غریزه مرگ
به اعتقادفرویدزمینه اصلی شخصیت در۶سال اول زندگی شکل میگیرد.
دیدگاه های مختلف در بررسی پدیده های روانی :
۱)دیدگاه ساختاری یاخاستگاهی (توصیفی){ناهشیار_بن،من،فرامن}
۲)دیدگاه پویشی
۳)دیدگاه اقتصادی
کشاننده ها:
محرک هایی که از درون به فردفشاروارد میکنند وهیچ راه فراری ازانهاوجود ندارد.نشان دهنده ی جنبه روانی تحریکاتی است که منشأ آن ها درارگانیزم قراردارد.
۴عنصراصلی کشاننده :
۱)جنبش کشاننده
۲)منبع کشاننده
۳)هدف کشاننده
۴)موضوع کشاننده
تجلی روانی کشاننده:
۱)تجسم کشاننده (جنبه کیفی)
۲)عاطفه کشاننده(جنبه کیفی و کمی)
انرژی آزاد:
زمانی آزادی می گوییم که بین عاطفه وتجسم وابستگی ضعیفی وجود داشته باشد.(فعالیت براساس فرایند نخستین)
انرژی دربند:
زمانی که بین عاطفه وتجسم وابستگی زیادباشد.(فعالیت براساس فرایند ثانوی)
غریزه:
نه تنها موروثی اند بلکه هدف وجریان ثابت ومشخصی دارند.
نظریه آسیب تولد (ضربه تولد)توسط اتو رانک طرح شد.
فروید برای اولین بارخطرتولد رابه عنوان یک پدیده جدایی زیستی مادر_کودک مطرح کرد.
فروید میگوید اضطراب فقط در سطح من امکان پذیراست.
اثرفروید مبنای روانشناسی مرضی است یعنی برمبنای مطالعه افراد نابهنجار بدست آمده است.
سطوح آگاهی فروید:
۱)ناهشیار یا ناخودآگاه
۲)هشیاریا خودآگاه
۳)نیمه هشیار
سه نیروی اصلی سازنده شخصیت (ساخت بنیادی):
۱)بن (نهاد)ID
۲)من (خود)EGO
۳)فرامن (من برتر)superEGO
زیربنایی شخصیت هرفرد (بن):
بی قراری ،عدم تعقل،خودخواهی،لذت طلبی،حفظ مشخصات کودکانه
رشد > تغییرات و تحولاتی که بصورت مستمر> پیوسته> تاثیر به محیط و اجتماع
3 جنبه مهم رشد: 1- جسمی 2- شناختی 3- روانی اجتماعی
ژانژاک روسو > پدر روانشناسی رشد> وارثان او: گزل>هال>مونته سوری>فروید>پیاژه
چارلز داروین>روانشتاسی تطبیقی یا کردار شناسی
نظریه پیاژه: تعامل فرد با محیط> یادگیری اکتشافی
طرح واره یا روان بنه> الگوهای فعالیت حرکتی
پیاژه: تعادل جویی به 2 صورت: 1- سازمان 2- سازگاری
تعادل درون سازی (جذب) و برون سازی (انطباق) و سازگاری (سازش)
مراحل کلی رشد شناختی در دیدگاه پیاژه:
1- مرحله حسی حرکتی (تولد تا 3 سالگی)
2- مرحله پیش عملیاتی (رمزی یا نمادی) (2 تا سالگی)
3- مرحله عملیات عینی ( 7 تا 11 سالگی)
4- مرحله عملیات صوری یا انتزاعی ( 11 تا 15 سالگی)
پیاژه> خودمحوری مهم ترین نقض تفکر در دوره پیش عملیاتی
تفاوت نظریه پیاژه و برونر
1- پیاژه رشد زبان مستلزم رشد شناختی برونر تفکر را زبان درونی شده
2- پیاژه زبان محصول جانبی رشد شناختی برونر زبان اساسی ترین وسیله تفکر
3- پیاژه آمادگی شناختی را توانایی درک عملیات منطقی برونر آمادگی یعنی موضوع یادگیری برای یادگیرنده آماده باشد
ویگوتسکی>نظریه اجتماعی- فرهنگی
من بخشی است که دراثربرخورد بامحیط ازبن جداشده وبخش سازنده شخصیت است.(معرف عقل و منطق )
وظیفه من:
هم تراز کردن فرد با واقعیت ها است.
ساخت من از شناخت ودفاع:
جنبه ی شناختی(هشیار،نیمه هشیار)
جنبه ی دفاعی(هشیار،ناهشیار)
اگر من نتوان تعارض بین بن و واقعیت راحل کندحالت مرضی ایجادمی گردد.
تغییر بنیادی من در مرحله ادیپ :فرامن
فرامن شامل خودارمانی (آرمان من)و وجدان اخلاقی است.
سه فعالیت اساسی من برتر یافرامن:
سانسور
مشاهده گری
آرمان سازی
فروید :بااهمیت ترین غریزه زندگی راغریزه جنسی میدانست.
مراحل رشد روانی _جنسی فروید:
پیش تناسلی«دهانی،مقعدی،آلتی»
تناسلی«نهفتگی،تناسلی»
نخستین تعارضی که وحدت ابتدایی اطمینان بخش مادر را مورد تهدید قرار می دهد:دوسوگرایی
مرحله دهانی:
خوش بینی یابدبینی
ازخودراضی بودن یاخوارشماری
تحسین یاحسادت
ساده لوحی یابدگمانی
مرحله مقعدی:
حساسیت یاولخرجی
لجبازی یاتسلیم شدن
نظم یاشلختگی
مقیدبودن یاگشادگی
خوش قبولی باتاخیر
فرامن وخودارمانی در مرحله آلتی شکل میگیرد.
مرحله نهفتگی:مرحله توقف جنسی است.
مرحله نهفتگی :نکته اصلی آن وسواسی شدن نسبی شخصیت است.
به اعتقاد فروید زمینه اصلی شخصیت در شش سال اول زندگی شکل میگیرد.
فروید انگیزه های ناهشیار بیماران را مورد بررسی قرار داد و نظریه روانی جنسی رشد را مطرح کرد.
منبع کشاننده نشان دهنده حوزه بدنی تحریککننده و هم نشان دهنده نیروی روانی آن است
هدف کشاننده تخلیه تنش و ارضای کشاننده ونیازهاست
موضوع کشاننده فردی ترین و متغیرترین عنصر کشاننده است.
زمانیکه بین عاطفه و تجسم وابستگی ضعیفی وجود داشته باشد انرژی آزاد مینامیم
غریزه موروثی است هدف و جریان ثابتی دارند
اولین بار فروید بود که خطر تولد را به عنوان یک پدیده جدایی زیستی مادر و کودک مطرح کرد
اثر فروید مبنای روانشناسی مرضی است یعنی از مطالعه افراد نابهنجار به دست آمده نه افراد بهنجار
ناهشیار ناحیه تاریک روانی است
به اعتقاد فروید ریشه و اساس هر میل سرکوب کننده و واپس زده شده را میتوان در ناهشیار جست و جو کرد
بن با نهاد بخش تاریک و نفوذ ناپذیر شخصیت است که مخزن همه غرایز است.
قدیمیترین پایگاه روانی بن است و شامل هر آنچه از راه وراثت به دست آمده میباشد
تنها عملکرد بن بر طرف کردن نیازها و هیجان هاست
بن ناهشیار است و خصیصه اصلیان است عناصر ناهشیار بن هم فطری هم اکتسابی است.
زیر بنای شخصیت هر فرد بن است
بیقراری ، عدم تعقل ، خودخواهی ، لذت، حفظ مشخصات کودکانه از مشخصات بارز بن با نهاد است
فروید بااهمیت ترین غریزه زندگی را غریزه جنسی میداند
آزار پذیری جست و جوی فعال لذت منفعل از خلال تجربه های دردناک
فرامن یا من برتر و خود آرمانی در مرحله آلتی شکل میگیرد
نکته اصلی مرحله نهفتگی وسواسی شدن نسبی شخصیت است
مرحله تناسلی آخرین فرصت فرد برای ترمیم شکست های دوره ادیپی است
اریکسون میگوید مراحل رشد تحت تأثیر رسش زیستی است
نام اریکسون با اصطلاح بحران هویت تداعی میشود
نیروی بنیادی اعتماد در برابر بی اعتمادی امید است
نیروی بنیادی خود مختاری و استقلال عمل اراده است
در سه سالگی دختران و پسران به تفاوتهای جسمی خود پی میبرند
حدود 5 سالگی میفهمند که در آینده زن یا مرد میشوند
هدف یعنی شهامت پیش بینی کردن و دنبال کردن آرمانها
انزوا ممکن است منجر به خود شیفتگی هم بشود
مفاهیم تولید و خلاقیت در زایندگی در برابر رکود بسیار اهمیت دارد