نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
پژوهشگران معتقدند که رشد مغز منجر به دوتغییر اساسی درپردازش اطلاعات میشود1_افزایش توانایی پردازش اطلاعات :بین ۶تا۱۲سالگی مدت زمان لازم برای پردازش اطلاعات کاهش می یابداین از افزایش درسرعت تفکرکه مبنای زیستی دارد وناشی از میلین دارشدن وکاهش سیناپسی درمغز است خبر می دهد2_افزایش بازداری شناختی:به معنای توانایی مقاومت کردن دربرابر دخالت اطلاعات نامربوط است که از نوباوگی به بعد بهبود می یابد اما دراواسط کودکی پیشرفت زیادی داردبازداری شناختی باعث میشود که کودکان اطلاعات عیر ضروری راحدف کنند علت افزایش بازداری شناختی رشد بیشتر قطعه های پیشانی قشر مخ است .
توجه دراواسط کودکی به چند صورت تغییر میکند:1_ توجه گزینشی:کودکان دبستان بهتر می توانندعمدا به جنبه ها یی از موقعیت توجه کنند که به هدف انهامربوط هستند بنابراین اطلاعات نامربوط راکنار می گذارند2توجه انعطافپذیر:کودکان دبستاني درتوجه به درخواست های محیطی به صورت انعطاف پذیر عمل میکنند.مثلاوقتی عدهای از کودکان پیش دبستاني را درزمینه هجی کردن کلمات مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید عدهای ازآنها به کلماتی که کمتر با انها آشنا هستندتوجه میکنند وعدهاي برعکس.3_برنامه ریزی :کودکان دبستانی توانایی برنامه ریزی يعني فکر کردن پیشاپیش به یک رشته اعمال واختصاص دادن توجه به آنها رابه خوبی انجام می دهند مثلا درتکالیف چند بخشی به طور منظم می توانند تصمیم بگیرند که اول چکار کنند وبعد چه کاری انجام دهند
حافظه 1_ مرور ذهنی : کودکان دبستاني از راهبرد حافظه استفاده میکنند درنتیجه بازیابی اطلاعات ازحافظه برای انها اسانتر میشود اولین راهبرد حافظه که دراوایل سال های دبستان بکار برده میشود مرور ذهنی است در این راهبرد کودکان اطلاعات رابارهاوبارها برای خودشان تکرار میکنند2_راهبرد سازمان دهی:در راهبرد سازمان دهی کودکان اطلاعات مربوط به هم را دسته بندی میکنند تا یادآوری اطلاعات بهبود یابد۳_ بسط:درپایان اواسط کودکی کودکان از بسط استفاده میکنند بدین ترتیب کودکان بین دودسته اطلاعات که به هم ربط ندارند رابطه ایجاد میکنند مثلا کودکان یاد میگیرند که وقتی میخواهند دوکلمه ماهی وپیپ رافرابگیرند.می توانند ماهی راتصور کنند که درحال پیپ کشیدن است
خودگردانی شناختی : یعنی درک این موضوع که برای رسیدن به هدف باید به بررسی پیامدها وتغییر جهت دادن تلاش های ناموفق پرداخت خودگردانی شناختی به آهستگی در اواسط واویل نوجوانی ایجاد میشود درسال دوم دبیرستان پیش بین خوبی برای موفقیت تحصیلی است
هوش:نظریه ی هوش استنبرگ برروی راهبردها وفرایندهای شناخت تاکید دارد مهمترین ویزگی رفتار هوشمندانه ازنظر استنبرگ کارکردهای شناختی است .استنبرگ هوش رامجموعه ای از فعالیت پردازش اطلاعات می داند به باور استنبرگ رفتار هوشمندانه مستلزم انطباق وسازگاری فرد بامحیط است.
اجزای نطریه ی هوش استنبرگ : ۱_هوش تحلیلی(خرده نظریه ی اجزائی)مهارت پردازش اطلاعات زیر بنای رفتار هوشمندانه راتوصیح می دهدمثل فراگیری دانش ،فراشناخت،وخود گردانی شناختی .۲_هوش خلاق(خرده نطریه تجربی)افراد بسیار باهوش درمقایسه با افراد کم هوش اطلاعات رادر موقعیت های تازه ماهرانه تر پردازش می نماید هوش خلاق توانایی حل کردن مسئله ی جدید است ۳_ هوش عملی(خرده نطریه موقعیتی)افراد باهوش توانایی های پردازش اطلاعات خود رابه طرز ماهرانه ای به امیال شخصی وضروری زندگی روزمره تطبیق می دهند واگر نتواند با یک موقعیت سازگار شوند آن را به گونه ای تغییر می دهند که با نیازشان متناسب گردد
گریه ی نوزاد: اولین شیوه ای که نوزادان به کمک آن ارتباط برقرار میکنند والدین را آگاه می سازند که به غذا وآسایش وتحریک نیاز دارند وگرسنگی رایج ترین علت آن است .گریه درچند هفته اول افزایش مییابد در۶ هفتگی به اوج میرسد وبعد کاهش می یابد سازگاری مجدد دستگاه عصبی مرکزی زیر بنای آن است گریه نوزاد مثل بازتاب ها والگوی خواب سرنخی رابه اختلال دستگاه عصبی مرکزی دراختیار میگذارند در۹ ماهگی گریه ی کودکان ارادی است وبرای اثر گداشتن روی اطرافیان ومحیط صورت میگیرد
عوامل تاثیر گذار بررشد جسمانی اولیه : 1_وراثت2_تغذیه 1_ وراثت : اگر رژیم غذایی وسلامت در وضعیت مناسبی باشند سرعت رشد جسمانی توسط وراثت تعیین می شود 2_تغذیه: در۲سال اول زندگی برای رشد اهمیت زیادی دارد زیرا مغز وبدن به سرعت درحال رشد هستند کودکان دوبرابر بزرگسالان به انرژی نیاز دارند
نشانگان مرگ ناگهانی کودک (SIDS)مرگ غیر منتظره ای که معمولا هنگام شب در بچه های زیر ۱سال روی میدهد وتحقیقات علت آن مرگ را معلوم نکرده اند اما کودکان قربانی معمولا سوابق زودرسی، کم وزنی هنگام تولد،تمرینات اپگارضعیف وکشیدگی عضلانی شل وسست نشان می دهند صربان قلب ونفس عیر طبیعی واختلال در فعالیت خواب وبیداری نیز دراین امر دخالت دارند
یادگیری به تغییرات دررفتار براثر تجربه اشاره دارد نوباوگان توانایی دونوع یادگیری دارند.۱_شرطی سازی کلاسیک :بازتاب های نوزاد شرطی سازی کلاسیک رادر نوباوگان امکان پذیر می سازد در شرطی سازی کلاسیک محرک خنثی با محرکی که به پاسخ های بازتابی می انجامد همایندمی شود .بعد ازاینکه دستگاه عصبی کودک بین این دو محرک ارتباط برقرار کرد محرک خنثی به تنهایی رفتار راانجام خواهد کردشرطی سازی کلاسیک باعث می شود محیط برای نوباوگان منظم تر وقابل پیش بینی شود .درصورتی که تداعی بین دومحرک ارزش بقا داشته باشد کودکان بسیار راحت بصورت کلاسیک شرطی می شوند در مقابل بعضی پاسخ ها مانند استرس راخیلی سخت می توان در کودکان خردسال به صورت کلاسیک شرطی کرد تا زمانی که نوزادان برای گریختن از رویدادهای ناخوشایند مهارت های حرکتی را پرورش نداده باشند به تشکیل دادن این تداعی ها نیاز زیستی ندارندشرطی سازیکلاسیک ترس قبل از ۸تا۱۲ماهگی دشوار است2_شرطی سازی کنشگر:درشرطی سازی کنشگرکودکان برمحیط عمل یاکنش می کنند ومحرک هایی که بعداز رفتار ان ها روی می دهد احتمال وقوع دوباره آن رفتار را تغییر می دهدمحرکی که وقوع یک رفتار را افزایش می دهد تقویت کننده نامیده میشود شرطی سازی کنشگر نوباوگان را قادر میسازد تا اطراف خود راکاوش وکنترل کنند این نوع شرطی سازی در تشکیل روابط اجتماعی نیز نقش مهمی دارد.
بعصی از مفاهیم مهم شرطی سازی عبارتند از : 1_ تنبیه:حذف محرکی خوشایند باارائه محرکی ناخوشایند برای کاهش دادن پاسخ تنبیه نامیده می شود2_خوگیری: کاهش تدریجی در نیرومندی پاسخ به علت تحریک مکرر را خوگیری
می گویند وقتی خوگیری رخ می دهد وقتی محرک جدید ارائه می شود وبه نوعی تغییر در محیط ایجاد میکند پاسخ دهی می تواند دوباره به حالت اول برگردد که این بازگشت خوگیری زدایی نام دارد .پژوهشگرانی که آگاهی نوباوگان از دنیا رابررسی میکنند بیش از هرتوانایی دیگر به خوگیری وبرگشت اتکا می کنند .برگشت به محرکی جدید یاتر جیح دادن تازگی حافظه نزدیک کودکان را ارزیابی میکند. با گذشت زمان کودکان از ترجیح دادن تازگی به ترجیح آشنایی جابجا میشوند یعنی آنها به جای برگشت به محرکی تازه به محرک آشنا برگشت میکنند .3_خاموشی:طی شرطی سازی کلاسیک اگر محرک شرطی بارها به تنهایی بدون همایند شدن با محرک غیرشرطی ارائه شود دیگر پاسخ شرطی روی نمی دهد 4_ تقلید: نوزادان باتوانایی ابتدایی یادگیری از طریق تقلید به دنیا می آیند دانشمندان سلول های تخصصی به نام نورون های آینه ای رادرچند منطقه قشر مخ پریمات ها شناسایی کرده اند که زیر بنای این توانایی هستند این نورن ها مارا قادر می سازند درحالی که رفتار دیگران رامشاهده میکنیم آن رفتار رادر مغز خود تحریک کنیم .تصور می شود که نورون های اینه ای مبنای زیستی توانایی های اجتماعی مرتبط وپیچیده از جمله تقلید سهیم شدن در هیجان ها با حالت همدلی ودرک کردن مقاصد دیگران هستند نوزادان از توانایی ابتدایی برای تقلید کردن جلوه های صورت وحالت های بدن بزرگسالان برخوردارند.
1_کم رشد یافته ترین حس به هنگام تولد حس بینایی است. 2_ کوتولگی محرومیت دراثر کمبود هورمون رشد ایجاد می شود. 3_قطعهی پیشانی ازمغز مسولیت تفکر رابه عهده دارد . 4_ هنگام تولد مغز از هر ساختار جسمانی دیگر به اندازه بزرگسالی خودنزدیکتر است 5_حرکت اولین نشانه عمقی که کودکان آن رادرک میکنند . 6_ غذای نامتعادل با پروتئین بسیار کم بیماری راایجاد میکند این بیماری معمولا بعداز شیر گرفتن بین ۳تا۴ سالگی نمایان می شود که کواشیور کورنام دارد. 7_ طبقه بندی بازی ها به دو کنش عمومی واختصاصی توسط گروس انجام شده است. 8_بزرگترین مشکل نطریه تطبیقی ورنر این است که به نظر می رسد دارای جهت گیری سیاسی است .
ورنر اعتقاد داشت که رشد غایت گرا است؛ یعنی به سوی نهایی ترین حالت بلوغ به پیش می رود؛ بنابراین به طور طبیعی به سوی شیوه های تفکری مجرد و ادارکی پیشرفت می کند.
مراحل فرایند افتراق خود از شی ء : 1-سطح حسی-حرکتی-عاطفی 2-سطح ادراک خالصی تر 3-سطح ادراکی (ادارکی تفکر)
میکروژنر نوعی فرایند خودبازسازی درونی است که طی آن به طور دائم از سطوح غیرافتراقی آغاز می کنیم.
مطالعات تطبیقی ورنر:1-تصور ذهنی تصویری2-ادارک قیافه شناسانه3-وحدت حواس4-تشکیل نماد5-طبیعت چندخطی رشد6-پدیدارشناسی7-جهت گیری و توجیه ارگانیسمی
نظر پیاژه ؛ هر روان بنه در تماس با محیط ؛ دو کنش مهم و اساسی دارد: درون سازی و برون سازی
پیاژه فعالیت روان بنه 3 قسمت:
1-دسته ای که در حکم فعالیت های سازش
2-بازی زمانی است که درون سازی بر برون سازی غلبه دارد.
3-تقلید زمانی اتفاق می افتد که برون سازی بر درون سازی غلبه دارد.
طبقه بندی بازی ها:
1-طبقه بندی کارل گروس
الف: بازی هایی که در آن کنش های عمومی مطرح هستند.
ب: بازی هایی که نشان دهنده کنش های اختصاصی اند.
2-طبقه بندی کرا
الف: کنش های ارثی ب: کنش های تقلیدی
3-طبقه بندی پرز
الف: بازی های منظم ب: بازی های نامنظم ج: بازی های مهارتی
4-طبقه بندی اشترن
الف: بازی های فردی ب: بازی های گروهی
5-طبقه بندی شارلوت بوهلر
الف:بازی های کنشی ب:بازی های تخیلی ج:بازی های آفرینشی د:بازی های اجتماعی
6-طبقه بندی پیاژه
الف: بازی های تمرینی 1-فعالیت کنشی 2-تکرار یک روان بنه برای کسب لذت 3-بازی های حرکتی 4-بازی های ساختمان بی هدف 5-بازی های ساختمان با هدف
ب: بازی های رمزی 1-روان بنه های رمزی 2-روان بنه های رمزی برای اشیا 3-جانشین سازی 4-بازی های تقلیدی 5-تولید صحنه ها و اضافه کردن قسمت هایی به آن
6-بازی های جبرانی 7-انحلال تعارض ها 8-چرخه های رمزی 9-بازی های رمزی چند نفره
بازی های تمرینی هیچ وقت کاملا از بین نمی روند و حتی در بزرگسالان هم این بازی های تمرینی غالبا باقی می مانند؛ ولی بیشتر بازی های قاعده دار هستند که از دوران نوجوانی به صورت پایدار در می آیند.
نظریه های بازی: 1-نظریه کارایی یا انرژی اضافی 2-نظریه استراحت یا رفع خستگی 3-نظریه اجمال فعالیت های اجدادی 4-نظریه پیش تمرین 5-نظریه دهلیز؛ فعالیت غریزی 6-نظریه جبران 7-نظریه پویایی دوران کودکی 8-نظریه درون سازی
تقلید هم زمان با رشد و تحول کودک گسترش می یابد.
دوره های تحول تقلید:
1-تقلید حسی-حرکتی(تولد تا 2 سالگی) 2-تقلید پیش عملیاتی(2 تا 7 سالگی) 3-تقلید از 7 سالگی به بعد
نظریه های تقلید:
1-نظریه غریزی 2-نظریه مکانیسم حرکتی-ادراکی 3-نظریه برون سازی پیاژه
مراحل تحول از دید بوهلر:
مرحله اول:مرحله کودکی از تولد تا 15 سالگی
مرحله دوم:مرحله نوجوانی از 15 سالگی تا 25 سالگی
مرحله سوم:مرحله اوایل و اواسط بزرگسالی از 25 تا 45 الی 50 سالگی
مرحله چهارم:مرحله بزرگسالی از 45 تا 65 سالگی
مرحله پنجم:مرحله پیری از 65 سالگی تا 70 سالگی
مبانی رشد و رشد پیش از تولد:
1- فنوتیپ:ویژگی هایی که به طور مستقیم قابل مشاهده هستند؛ تیپ های پدیداری(فنوتیپ) نامیده می شود.
2-ژنوتیپ:ویژگی هایی که به طور مستقیم قابل مشاهده نیستند؛ تیپ ارثی (ژنوتیپ) خوانده می شود.
هر انسان چندین تریلیون واحد مجزا :به نام سلول:هر سلول دارای هسته:هر هسته ساختاری میله ای به نام کروموزوم داردکه اطلاعات ژنتیکی ذخیره و منتقل می کند.
تمام سلول های حاوی 46 کروموزوم اند؛ به جز سلول های جنسی(گامت) که 23 کروموزومی هستند.
خصوصیات گونه انسان بر پایه پروتئین هایی است که به دستور دی ان ای ساخته می شود.
الگوهای وراثت ژنتیکی:
1- هوموزیگوس: ژن های حاصل از پدر و مادر شبیه باشند
2-هتروزیگوس: ژن های دریافتی از پدر و مادر متفاوت باشد
بیمارهای ناشی از کروموزوم های غیرجنسی:
1-کم خونی کولی 2-ففیبروزکیستی 3-فنیل کوتونوریا 4-کم خونی داسی 5-تی-ساکس 6-هانتینگتون 7-سندرم مارفان
بیمارهای وابسته به ایکس:
1-پلاسیدگی عضلاتی داچن 2-هموفیلیا 3-دیابت بی مزه
نابهنجاری های کروموزوم جنسی:
1-سندروم کلاین فلتر(xxy) 2-سندرم ترنر(xo) 3-سندرم x شکننده
نابهنجاری کروموزوم غیرجنسی: سندروم داون
مراحل رشد پیش از تولد:
1-مرحله تخمک بارور مرحله تخمکی یا شکل گیری پیش جنینی 2-مرحله رویانی 3-مرحله جنینی(فتوسی)
مرحله رشد بعد از تولد:
1-نوباوگی و نوپایی تولد تا 2 سالگی 2-اوایل کودکی(2 تا 6 سالگی) 3-اواسط کودکی (6 تا 11 سالگی)
عوامل تاثیرگذار بر رشد جسمانی اولیه: 1- وراثت 2-تغذیه
مراحل یادگیری گفتار:
1-درک گفتار دیگران 2-توانایی به کارگیری واژه های عام و خاص 3-ارتباط واژه ها با یکدیگر و جمله سازی 4-تلفظ
توجه در اواسط کودکی:
1-توجه گزینشی 2-توجه انعطاف پذیر 3-برنامه دار
حافظه: 1-مرور ذهنی 2-سازمان دهی 3-بسط
اجزای نظریه هوش استرنبرگ: 1-هوش تحلیلی 2-هوش خلاق 3-هوش عملی