نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
نکات فصل اول روش ها و فنون تدریس
روانشناسان اعمال را به دو دسته تقسیم کردند
رفتار آشکار = مسقیما قابل مشاهده و اندازه گیری
رفتار نهان = اعمال درونی که قابل مشاهده نیست
یادگیری تغییر رفتار بالقوه است
به رفتار بالفعل وقابل مشاهده واندازه گیری عملکرد میگویند
عملکرد نتیجه یادگیری است نه خود یادگیری
هیلگارد ومارکوئیز کاملترین تعریف یادگیری رو ارائه دادن
گفتن که یادگیری فرآیند تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه براثر تجربه
اساس رفتار هر انسان یادگیری است
نخستین صفت مشخص یادگیری تغییر است
جامع ترین تعریف یادگیری از هیلیگارد و ما کوئیز
این است که
فرآیند تغییرات نسبتا پایدار در توان بالقوه فرد بر اثر تجربه
رفتار بالقوه دلیل تفاوت بین مفهوم یادگیری و عملکرد است
قانون آمادگی به توانایی کاروفعالیت.رغبت به کاروفعالیت بستگی دارد.
ازنظربرونر هدف آموزش و پرورش باید ارتقای سطح بینش وفهم شهودی باشد.
انواع تفکر:۱)تداعی آزاد۲)خیالبافی۳)عملی۴) خلاق
تفکر منطقی تعادلی است میان احساسات,حافظه وتخیل است
پرورش یاتربیت :جریانی منظم و مستمر که هدف آن رشدجسمانی،شناختی،اخلاقی،اجتماعی است.
طبق نظر مکدونالد سه نیروی فرهنگی .اجتماعی وجوددارد که نظام تربیتی زمینه استمرارآن را فراهم می کنند:
۱)آزادی۲)کثرت گرایی۳)مشارکت
آموزش وسیله ای برای پرورش است.
تدریس بخشی از آموزش است.
حرفه آموزی معنای بسیار محدودتری دارد.
هدف حرفه آموزی: ارائه فنون و مهارت های مورد نیاز به کاربران برای انجام شغل یاحرفه ای معین.
از دیدگاه سنت گرایان عمل گرا چه در برنامه ریزی چه در تدریس اهداف کلی آموزشی ابتدابایدبه اهداف عینی سپس به فعالیت های یادگیری تبدیل شوند.
ازمنظرتجربه گرایان مفهومی معلم یکی از عوامل ارزشمند مسلط بر محیط یادگیری است.
از دیدگاه نومفهوم گرایان :
برنامه درسی و فعالیت های آموزشی درکلاس درس باید به طور آشکار به صورت یک منش بامسائل سیاسی،اقتصادی و فرهنگی جامعه پیوند ناگسستنی داشته باشد.
نومفهوم گرایان علاوه برنامه درسی تدوین یافته مدارس به اهمیت و تاثیر برنامه درسی پنهان درتغییروتحول اندیشه و دانش آموزان تاکیدورزند.
روش تدریس نومفهوم گرایان مباحثه است و باعث پرورش تفکر انتقادی میشود .
نظریه بدون عمل تفکری است ایستاو عمل بدون نظریه حرکتی کورکورانه است.
بعدافقی نظریه تدریس:
الف)مطالعات توصیفی
ب)مطالعات هنجاری
ج)مطالعات تجویزی
روش مطالعات توصیفی وتجویزی. تجربی_تحلیلی است.
روش مطالعات هنجاری فلسفی و تحلیل عقلانی است.
تجویز فرایند تعیین و تنظیم برنامه درسی اغلب متخصصان آن رابه صورت زیزتجویز می کنند:
الف)تعیین وضع موجود
ب)تعیین موقعیت مطلوب
ج)تعیین محتوای برنامه
د)تجزیه سازمان دهی وتعیین برنامه درسی
وضعیت موجود وضعیت مطلوب محتوای برنامه رابوجودمی آورند.
کارکردهای دورنی تدریس:
۱)ایجاد انگیزه
۲)ایجادعدم تعادل
۳)کنش متقابل
۴)کسب اطلاعات جدید
۵)ذخیره سازی و اصلاح مجدد
۶)انتقال اطلاعات
۷)کنترل هدایت وتحول
عوامل محدودکننده تدریس:
۱)عوامل موثر
۲)عوامل فشار
۳)عوامل تنظیم کننده
روانشناسان اعمال و رفتار به 2 دسته تقسیم میکنند: 1- رفتار آشکار 2- رفتار نهان
یادگیری بر اثر تجربه تغییر میکند.
یادگیری پیوسته و مستمر است.
عملکرد حاصل یادگیری که می توان مستقیما مورد مشاهده و اندازه گیری قرار داد.
محصول تجربه یعنی تاثیر متقابل فرد و محیط بر یکدیگر است.
ساخت شناختی: زمانی که فرد مفاهیم و مسائل جدید را درک کند.
نظریه های یادگیری:
1- نظریه رفتار گرایی(شرطی گرا) شامل نظریه های پاولوف > واتسون ژندایک>اسکینر
2- نظریه شناخت گرایی شامل نظریه های پیاژه>برونر>آزوبل>بلوم>ویگوتسکی>گانیه
نظریه شناختی > یادگیری را ناشی از شناخت ادارک و بصیرت و بینش
یادگیری از طریق شرطی شدن کلاسیک پاولف > پاسخش حاصل یک محرک
کم کردن مقداری از تقویت کننده به علت عدم مقررات مدرسه > جریمه کردن
کارکردهای روانشناختی برحسب یک تعامل دو جانبه بین شخص و عوامل تعیین کننده محیطی
عوامل انسان و شرایط موثر در یادگیری > ثرندایک> 1- قانون اثر 2- قانون آمادگی 3-قانون تمرین
نظریه برونر> صاحب نظر یادگیری اکتشافی
نظریه برونر> هدف آموزش و پرورش > ارتقای سطح بینش و فهم شهودی
آموزش وسیله ای است برای پرورش نه خود پرورش
روش نومفهوم گرایان مباحثه است و باعث تفکر انتقادی می شود.
کنترل و هدایت > بالاترین و مهم ترین کارکرد یک تدریس موثر
عوامل محدود کننده تدریس> 1- عوامل موثر 2- عوامل فشار 3- عوامل تنظیم کننده
پیام مجموعه ای از رمزها وعلائم است که موجب تجلی معنی درذهن گیرنده میشود.
سایمون: حافظه کوتاه مدت فقط۵واحد اطلاعات رانگه داری میکند.
تنگه اطلاعات:حافظه کوتاه مدت
اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت برای انتقال به حافظه بلند مدت باید رمزگذاری وتمرین شود.
رمزگذاری:
الف)تبدیل اطلاعات جدید به اطلاعات گذشته
ب)تلفیق اطلاعات جدید به اطلاعات ذخیره شده گذشته
ج)ذخیره سازی اطلاعات جدید به صورت معنی در حافظه بلندمدت
حافظه بلندمدت دارای ظرفیت نامحدود است.
اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلندمدت ممکن است بایگانی و فراموش شود یعنی یادآوری آن مشکل گردد.
میلر:هدف ارتباط را بیشتر گسترش دامنه انگیزه های پاداش بخش برای گیرندگان پیام ذکر میکند.
ارتباط مستقیم از صمیمانه تمرین وکامل ترین نوع ارتباط است.ولی از نظر تعداد افراد تحت پوشش وازلحاظ وسعت زمانی و مکانی محدوداست.
روش های مختلف ارتباطی:
ارتباط ارادی
ارتباط غیرارادی
ارتباط رسمی
ارتباط غیررسمی
ارتباط مستقیم
ارتباط غیرمستقیم
ارتباط فردی
ارتباط جمعی
ارتباط یک طرفه
ارتباط دوطرفه یادوجانبه
ارتباط کلامی
ارتباط غیرکلامی
تفاوت بین ارتباط کلامی و غیرکلامی:
استفاده از قانون کدگذاری
تمثیلی ورقمی بودن
ارادی وغیرارادی بودن
تمایزازنظر کانال های ارتباطی
صداقت وقابل اعتمادبودن
ویژگی فرستنده پیام:
خودشناسی
مخاطب شناسی
تسلط بر محتوای پیام
آشنایی با اصول و روش های ارتباطی
در علوم ارتباطات به وسیله انتقال پیام ،حامل می گویند.
به مسیری که پیام درآن حمل می شود کانال ارتباطی میگویند.
سه عامل پیام:
کدهایاعلایم پیام
محتوای پیام
نحوه ارائه پیام
در فرایند ارتباط و انتقال پیام ازسه دسته علایم استفاده میشود:
۱_علایم طبیعی
۲_علایم تصویری
۳_علایم قراردادی
مهمترین مالک تشخیص تأثیر یک جریان ارتباطی :بازخورد
کنترل و هدایت رفتار گیرنده و فرستنده پیام باتوجه به بازخورد میسر میشود .
موانع ارتباط:
بحث شفاهی
جالب توجه نبودن
1. مهمترین دلیل یا دالیل برداشت چند گانه از مفهوم تدریس چیست ؟
الف- اختالف در ترجمه ب- ضعف دانش پایه
ج- برداشت نادرست معلمان د- همه موارد
2. بیان مستقیم وصریح دانش و مهارت ها از طریق معلم به دانشآموز
الف. ارادی
ب. توصیفی
ج. علمی
د. موفقیتی
3. رابطه مفاهیم تدریس، پرورش،آموزش وحرفه آموزی را بیان کنید؟جواب ص 95
4. هدف از تدریس را بیان کنید.
9.کدام گزینه ازکارکردهای درونی تدریس نمی باشد؟
الف.کنش متقابل ب.کنترل وهدایت
ج. پیش بینی نقاط ضعف د. اصالح ساختارهای شناختی
6. کارکردهای تدریس را توضیح دهید.جواب ص 33
7. کدام گزینه پیش نیاز سایرکارکردهای تدریس می باشد؟
الف. ذخیره سازی و اصالح مجدد ب. ایجاد عدم تعادل در دانشآموزان
ج.کنترل وهدایت
د. ایجاد انگیزه
8. یكی از کارکردهای درونی تدریس ذخیرهسازی و اصالح مجدد است آن را توضیح دهید.جواب ص 38
5. در کدام کارکرد تدریس معلم باید ساخت شناختی قبلی دانشآموز را زیر سوال ببرد؟
الف. ایجاد انگیزه
ب. ایجاد عدم تعادل در دانشآموزان
ج. کسب اطالعات جدید
د. ذخیره سازی اطالعات
10. کدامیك از گزینههای زیر جزء سه مالك اصلی برای تنظیم محتوا نیست؟
الف. توالی
ب. مداومت
ج. مكان
د. وحدت
11. چهار عامل موثر بر تدریس را نام ببرید.
12. در اولین دسته از سازهها که معطوف به اهداف عینی تدریس و محصول نگرش روانشناسان
................... میباشند
الف. رفتارگرا
ب. سازندهگرا
ج. شناختگرا
د. پساساختارگرا
13. عوامل محدود کننده تدریس را نام ببرید و تأثیر هرگروه از این عوامل را بر فرایند تدریس به اختصار
توضیح دهید.جواب ص 5
نظریه =تعبیروتفسیریاجنبه ای ازشناخت
محرک شرطی درصورتیرموثره اندکی قبل محرک غیرشرطی یعنی نیم ثانیه قبل ازمحرک غیرشرطی ارایه بشه
مهمترین فنونی که براساس شرطی شدن فعال ارایه میشه.1.روش افزایش رفتارموجود2. روش ایجادرفتارتازه3. روش نگهداری رفتارتازه4. روش تقلیل یامحوکردن رفتارنامطلوب
روشی برای خاموشی یانگهداری رفتارمطلوب روش متناوب