92009547(21)98+
info@myestekhdam.com

نکات مهم کتاب روش ها و فنون تدریس فصل 2

ارائه کننده : مدیر در ۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۳
مدیر

مدیر

کارمند
دانشمندبرجسته
کاربر ویژه انجمن
نوشته: 120
لایک: 28
عضویت از: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.

حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.

۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۳
0 لایک
سکینه مقصودی

سکینه مقصودی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح جدید
نوشته: 7
لایک: 19
دنبال کننده: 3
عضویت از: ۲ تیر ۱۴۰۳

📚خلاصه نکات مهم فنون تدریس📚


✅فصل دوم


🟩مبانی نظری تدریس


🟥برداشت های مختلفی از مفهوم تدریس وجود دارد📍

اما دلایل این برداشت های متفاوت عبارتند از:


۱-ضعف دانش پایه


۲-اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاه های مختلف تربیتی


📚پرورش یا تربیت:


جریانی منظم و مستمر است که هدف آن رشد همه جانبه شخصیت دانش آموزان است


🖇نیروهای فرهنگی_اجتماعی از دیدگاه مک دونالد:


۱-کثرت گرایی

۲-آزادی

۳-مشارکت


✅پرورش یک نظام است


نظامی که کارکرد اساسی اش شکوفا کردن استعداد و تربیت شهروندانی است که هنجارهای مورد پذیرش جامعه را کسب کنند و متعهد به ارزش‌های آن باشند📯


✅ آموزش یک نظام نیست


بلکه فعالیتی هدف مدار و از پیش طراحی شده است که هدفش فراهم کردن موقعیت هایی است که امر یادگیری را درون یک نظام پرورشی تسهیل کند📯


آموزش وسیله ای است برای پرورش


📚هدف‌های آموزشی دقیق تر،مشخص تر و زودرس تر از هدفهای پرورشی است✅


تدریس چیست؟؟

تعامل بین معلم و شاگرد درکلاس درس برای یادگیری را تدریس میگویند📝


✏️تدریس بخشی از آموزش است


✏️ و آموزش معنایی عام تر از تدریس دارد


✏️در نتیجه هر تدریسی آموزش است


✏️ ولی هر آموزشی تدریس نیست


🔗۴ویژگی خاص در تعریف تدریس:


الف)وجود تعامل بین معلم و دانش آموزان


ب)فعالیت بر اساس اهداف معین و از پیش تعیین شده


ج)طراحی منظم با توجه به موقعیت و امکانات


د)ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری


به ترتیب از کلی ترین به جزئی:


پرورش⬅️آموزش⬅️تدریس⬅️حرفه آموزی


🔱حرفه آموزی:


یک فرآیند یاددهی یادگیری کوتاه مدت با هدف آماده کردن افراد برای اهداف معین با حضور معلم یا بدون حضور معلم است⚜


❇️تدریس از منظر هنجاری⬅️اشاره دارد به:


چه چیز؟⏪یعنی محتوا

چگونه؟⏪یعنی روش


✅مدافعان روش کاوشگری مخالف تدریس سنتی یا توصیفی هستند⚜


💢بعضی از صاحب نظران؛تدریس را از منظر هدف و نتیجه تجزیه و تحلیل کرده و آن را به دو حوزه:

تدریس هدف گرا و نتیجه گرا تقسیم کرده‌اند


هدف گرا⬅️اسمیت


نتیجه گرا⬅️آیزنر


🔗 جان دیویی مثال خرید و فروش⬅️ برای تبیین تدریس به معنای موفقیت را عنوان کرده است✔️⏬


🟣 تدریس برای آموختن است همانطور که فروختن برای خریدن است♾


تدریس از دیدگاه مکاتب مختلف:⬇️


🌸سنت گرایان:به ابعاد عملی تدریس درکلاس تاکید دارند✔️درسنت گرایی توجهی به فرایند آموزش نمی‌شود

سنت گرایان عمل گرا:تبدیل اهداف کلی آموزشی به اهداف عینی و فعالیت های یادگیری⬅️معلمان دراین دیدگاه تنها نقش واسطه یا*بده بستان*را در فرایند آموزش بازی میکنند


🌸تجربه گرایان مفهومی: معلم از عوامل ارزشمند مسلط بر محیط و ایجاد کننده شرایط مطلوب یادگیری⬅️ دیدگاهی درون گرا است و از ویژگی‌های بارز آن پیوند ندادن فعالیت های کلاس درس با مسائل و پدیده های اجتماعی است

🔸 تجربه گرایان مفهومی دیدگاهی درون گرا دارند و همواره بر همبستگی تفکر و یادگیری تاکید می کنند


🌸نومفهوم گرایان: تلاش برای ارائه مفهومی جدید از تدریس و یادگیری آموزشگاهی⬅️ از منظر نومفهوم گرایان یادگیری آموزشگاهی به طور مستقیم با مسائل اجتماعی ارتباط پیدا می کند


📗مفهوم تدریس از دیدگاه اسمیت:


تدریس توصیفی⬅️معنای سنتی و معمولی از تدریس دارد


تدریس موفقیتی⬅️اشاره به نقش موثر تدریس و یادگیری


تدریس ارادی⬅️عملی هدفمدار که اهمیت کارکرد آن بستگی به موقعیت و باورمعلم دارد


تدریس هنجاری⬅️تاکید براصول اخلاقی،شواهد،استدلال


تدریس علمی⬅️ فعالیتی صریح و دقیق که ریشه در تجارب گذشته معلمان و متخصصان تربیتی دارد..

۵ آبان ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۴
1 لایک
سکینه مریدی

سکینه مریدی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح برجسته
نوشته: 26
لایک: 21
دنبال کننده: 3
عضویت از: ۱۸ مهر ۱۴۰۳

تنگه اطلاعات > ظرفیت حافظه کوتاه مدت


1- ارتباط ارادی و غیراداری   2- ارتباط رسمی و غیررسمی  3- ارتباط مستقیم و غیرمستقیم  4- ارتباط فردی و جمعی  5- ارتباط یک نفره و 2 نفره   6- ارتباط کلامی و غیرکلامی



3 عامل پیام > 1- کدها یا علائم پیام     2- محتوای پیام   3- نحوه ارائه پیام


3 عامل ارتباط و انتقال پیام> 1- علائم طبیعی   2- علائم تصویری  3- علائم قراردادی


6 عامل موانع ارتباط> 1- بحث شفاهی  2- جالب توجه نبودن  3- انتقال منفی  4- رویایی شدن و در خود فرو رفتن  5- عدم درک  6- عوامل فیزیکی نامناسب


خارج شدن پیام ها از مدار ارتباط هزر رفتن پیام نام دارد.


دیدگاه ویلیامز و همکارانش> مدیریت کلاس درس> مجموعه ای از فنون و مهارت ها


دیدگاه پست نیوتنی> مدیریت کلاس درس> حفظ و ارتقای مستمر


محیط آموزشی متشکل از 3 منبع > 1- فیزیکی   2- اقتصادی  3- انسانی


فعالیت های یادگیری نسبت به بررسی اهداف عینی تقدم دارند.


مستلزم خاموشی.تنبیه یا جریمه کردن است و این سه روش موجب تضعیف یا حذف آن رفتار می شود.


دانش آموزی که در جستجوی توجه.حمایت . تایید > رفتار مشکل آفرین > ناتوانی در ارائه رفتار مستقل

۱۸ آبان ۱۴۰۳ | ۰۵:۳۶
0 لایک
طیبه لطفی

طیبه لطفی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح خلاق
نوشته: 21
لایک: 20
دنبال کننده: 2
عضویت از: ۲۵ مهر ۱۴۰۳

ارتباط : فن انتقال اطلاعات و افکار و رفتارهای انسانی از شخص به شخصی دیگر تعریف کرده اند.

ارتباط به معنی اشتراک فکر و برقراری رابطه مطلوب و موثر به منظور تغییر در رفتار به‌کار برده میشود.

اشتراک در نمادها مفاهیم و معانی اساس تاثیر و تاثر در ارتباط است 

معنی در لغت یعنی مقصود مفهوم و مضمون کلام


معنی ریشه در درون فرد است

پیام مجموعه ای از رمزها و علائم است که موجب تجلی معنی در ذهن گیرنده میشود.

معنی منتقل نمی‌شود بلکه پیام است که منتقل می‌شود 

ظرفیت حافظه کوتاه‌مدت محدود است به ویژه زمانی که تمرین و تکرار نشود.

حافظه بلندمدت دارای ظرفیت نامحدود است 

هدف و روش ارتباط عامل مهم در تعیین روش برقراری ارتباط هدفی است که فرستنده پیام دنبال می‌کند 

ارتباط دو طرفه موثر تر از یک طرفه است 

ارتباط غیر کلامی در فرایند آموزش  اهمیت خاصی دارد و می‌تواند مکمل ارتباط کلامی باشد 

زبان نوشتاری و گفتاری را میتوان یکی از واقعترین نمونه های ارتباط کلامی دانست.

معمول‌ترین صفت اختصاصی برای پیام های غیر کلامی تمثیلی بودن آنهاست 

پیچیدگی ارتباط غیر کلامی بیشتر از کلامی است.

۲۵ آبان ۱۴۰۳ | ۰۰:۲۹
0 لایک
طیبه لطفی

طیبه لطفی

دانشجو
دانش پژوه کوشا
طراح خلاق
نوشته: 21
لایک: 20
دنبال کننده: 2
عضویت از: ۲۵ مهر ۱۴۰۳

به وسیله انتقال پیام حامل می‌گوید و مسیری که در آن  حمل میشود کانال ارتباطی می‌گویند 

هر پیام سه عامل با سازه دارد

۱- کدها ۲- محتوای پیام ۳-نحوه ارائه پیام 

که هر یک از اینها از دو قسمت عنصر و ساخت تشکیل می‌شوند 

عنصر به کوچکترین واحد یک سازه می‌گویند نحوه قرار گرفتن عناصر در کنار هم ساخت می‌گویند 

در فرایند ارتباط و انتقال پیام از یه دسته علايم استفاده میشود : ۱- علائم طبیعی ۲-علائم تصویری ۳- علائم قراردادی 

موانع ارتباط 

۱- بحث شفاهی ۲-جالب توجه نبودن۳-انتقال منفی ۴-رویایی شدنو در خود فرو رفتن۵-عدم درک ۶-عوامل فیزیکی نامناسب 

کلاس یک سیستم اجتماعی برای تعلیم و تربیت است 

دیدگاه نیوتنی در مورد مدیریت کلاس درس: 

حفظ و ارتقای مستمر دریک جو انسانی به منظور رضایت هرچه بیشتر معلم و دانش آموز و والدین 

اثر بخشترین نیرو در کلاس درس معلم‌ است

فعالیتهای یادگیری نسبت به بررسی اهداف عینی تقدم دارد.

تعامل برقرار نکردن جز رفتار نامطلوب ضعیف است 

انواع تنبیه ؛

۱- توبیخ ملایم ۲- تنبیه همراه با تشویق به منظور رفتار مطلوب ۳- انزوای اجتماعی ۴ـ جریمه کردن یا کم کردن امتیتث

جلب توجه جز رفتار های بسیار نامطلوب محسوب میشود 

فعالیت برنامه ریزی معلمان به وسیله اهداف عینی هدایت می‌شود 

منابع تشکیل دهنده محیط آموزشی فیزیکی ،اقتصادی،اتسانی است.

روش تدریس به جنبه های غیر آگاهانه و غیر رسمی رفتار اشاره دارد 

گفتن و نوشتن در زمره رفتار آشکار قرار می‌گیرد 

گزینش مدیران در حوزه شایسته سالاری باید باشد 

۲۵ آبان ۱۴۰۳ | ۰۰:۵۴
0 لایک

گزارش

لطفا در چند خط کوتاه و واضح توضیح دهید