نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
یکی از کارکردهای موثر روش مشارکتی این است که دانش آموزان باهر توانایی که دارند تعامل وچالش را تجربه می کنند وبه سوی پیشرفت تحصیلی مطلوب گام برمی دارند مطالعات کنترل شده نشان می دهند که روش یادگیری مشارکتی حتی ضعیف ترین دانش آموزان به طور قابل ملاحظه ای سریع تر از دانش آموزان ضعیف هم تراز خود درسایر موقعیت های آموزشی پیشرفت میکنند
چهار مرحله اجرا روش مشارکتی : 1_ارائه یا معرفی محتوا 2_ تمرین مهارت یا توسعه فعالیت ها ی آموزشی در گروه های نامتجانس 3_ارزشیابی دانش آموزان به طور انفرادی 4_باز شناسی گروه وارائه پاداش محاسن ومحدودیت های روش یادگیری مشارکتی الف_ محاسن روش یادگیری مشارکتی ب_محدودیت روش یاگیری مشارکتی . الف_محاسن روش یادگیری مشارکتی :1_فرایند یادگیری مشارکتی انگیزه را برای انجام وظایف عمومی تقویت کرده است 2_دوستی رادرمیان اعضای گروه گسترش می دهد وبیشتر ین تعامل وتبادل افکار رابوجود می آورد۳_ دانش آموزان به جای رقابت به مشارکت بایکدیگر می پردازند 4_ دانش آموزانی که از این روش استفاده میکنند می توانند به اصلاح نگرش خود بپردازند
ب _محدودیت روش یادگیری مشارکتی:بزرگترین محدودیت این روش مشکل رهبری وهدایت آن است این روش اگر خوب سازماندهی وهدایت نشود .هیچ یک از اهداف مورد نظر تحقق نخواهند یافت.
روش بدیعی پردازی رویکرد جالبی است که ویلیام گوردون ودستیا رانش به منظور نوآوری ارتقای خلاقیت طراحی کردند ومهم ترین اصل درآن استفاده از قیاس ها است هم چنین به ما کمک میکندتاراه های جدید تفکر درباره مسائل را کشف کنیم وتوسعه بخشیم وخود را از محدودیت ها برهانیم وراه حل های جدیدی رابه وجود آوریم اساس وپایه بدیعه پردازی بر۴نگرش جدید که نظریه های عادی درباره خلاقیت رابه نقد میکشند استوار است.1_خلاقیت درباره فعالیت های روزمره دارای اهمیت است.خلاقیت به بخشی از کار روزانه واوقات فراغت ما مربوط می شود از خلاقیت می توان دربیان وحل مسائل مختلف همدلی وبینش در روابط اجتماعی استفاده کرد.2_جریان خلاقیت به هیچ وجه اسرار آمیز نیست .خلاقیت را می توان توصیف کرد وبه طور مستقیم به اموزش آن پرداخت خلاقیت به وسیله تحلیل آگاهانه پدیده ها میابد وبه راحتی می توان ازان در فرایند اموزش وپرورش دانش آموزان وسایر مجموعه های آموزشی استفاده کرد۳_اصول وخلاقیت در همه رشته ها چون چون هنر وعلم مهندسی یکی است.پیوند میان تفکر زایشی درهنر. وعلوم بسیار قوی است برعکس بسیاری از مردم براین باورندکه خلاقیت دربستر هنر نهفته است.چنین تفکری برخلاف تحلیل نتایج واقعیت های علمی وهنری است.۴_سبک تولید فراورده هاونظریه هاعلمی درافراد وگروه هابه هم شباهت دارند.چنین رویکردی با مواضع افرادی که خلاقیت راتجربه ای به شدت منحصر به فرد می دانند متفاوت است.
.
مهم ترین کارکرد طراحی آموزشی آن است که از تکرار مطالب و فعالیت های بیهوده و حذف موارد ضروری جلوگیری می کند.
تعیین و تنظیم مراحل ارائه محتوا:
1-مرحله آمادگی 2-معرفی و بیان هدف های صریح 3-مرحله ارائه درس 4-مرحله خلاصه کردن و نتیجه گیری
روش های مطرح تدریس:
1-یادسپاری 2-سخنرانی 3-نمایش علمی 4-تلفیقی
روش یادسپاری>قدیمی ترین روش آموزش>آموزش زبان ادبیات و تاریخ>توانایی حفظ مطالب
مراحل اجرای روش یادسپاری:
1-توجه به مطلب 2-نظام اتصال 3-بسط تصاویر حسی 4-تمرین یادآوری مطالب
نظام اتصال 2 کارکرد مهم دارد:
1-ارتباط دادن مفهوم یا مطلب آشنا با مفهوم ناآشنا 2-تداعی معانی و معنادار کردن مطلب جدید
نظام اتصال:
1-اتصال کلمه 2-کلمه جایگزین 3-کلمه کلید
محدودیت های روش یادسپاری این است که کمک چندانی به تقویت همکاری متقابل دانش آموزان نمی کند.
مراحل اجرای روش سخنرانی:
1-آمادگی برای سخنرانی 2-مقدمه سخنرانی 3-متن و محتوای سخنرانی 4-جمع بندی و نتیجه گیری
مراحل اجرای روش نمایش علمی:
1-آمادگی و جهت دهی 2-توضیح و نمایش 3-تمرین منظم 4-ارزشیابی
روش تدریس تلفیقی رایج ترین روش آموزش>تمام سطوح ابتدایی؛ متوسطه و دانشگاه
روش تلفیقی به معلمین سطوح مختلف اجازه می دهد از محاسن و رویکردهای هر سه روش سخنرانی ؛بحث گروهی و مطالعات فردی به تناسب توانایی دانش آموزان ؛ ماهیت اهداف و نگرش و توجه خود به افتضای موقعیت و موضوع های مختلف استفاده کنند.
روش های تدریس مبتنی بر تعامل:
1-پرسش و پاسخ 2-روش ایفای نقش 3-روش بحث گروهی 4-روش مشارکتی 5-بدیعه پردازی
اهداف روش های مبتنی بر تعامل:
1-کسب حقایق علمی از طریق تفکر؛ تحقیق؛ مباحثه و استدلال منطق
2-اصلاح و تقویت درک و فهم مهارت های تفکر
3-آموزش مهارت های همکاری و احترام به اندیشه های دیگران
4-پرورش انتقادی و تحمل اندیشه های محال
در روش پرسش و پاسخ ؛ معلم نقش ارشادی و تسهیل گر را ایفا می کند که بیشتر به پرورش شاگردان و نه به کنترل توالی یادگیری توجه دارد.
همدلی و احترام از آثار مستقیم الگوی تدریس ایفای نقش است.
روش بحث گروهی ؛ شبیه روش مکاشفه ای است. در این روش ؛ دانش آموزان پیش از استفاده از کتاب یا معلم ؛ خود موظف به یافتن نتایج؛ اصول و راه حل ها هستند.
یکی از کارکردهای موثر روش مشارکتی این است که دانش آموزان با هر میزان توانایی که دارند؛ تعامل و چالش را تجربه می کنند و به سوی پیشرفت تحصیلی مطلوب گام برمی دارند.
4 مرحله اجرا روش مشارکتی:
1-ارائه یا معرفی محتوا
2-تمرین مهارت یا توسعه فعالیت های آموزشی در گروه های نامتجاس
3-ارزشیابی دانش آموزان به طور انفرادی
4-بازشناسی گروه و ارائه پاداش
3 نوع قیاس برای تمرین بدیعه پردازی:
1-قیاس شخصی 2-قیاس مستقیم 3-تعارض فشرده