نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
تدریس مسئله محور : یکی از رویکردها جدید درفرایند فعالیت های آموزشی است که معلم دران به هیچ وجه اقدام به انتقال اطلاعات نمی کند بلکه می کوشد با ایجاد یک موقعیت جدید همراه ابهام وتحیردانش آموزان را به تفکر تجسس وپژوهش وادار کند دراین رویکردروش هایی چون گردش علمی ،آزمایشگاهی، اکتشافی ،کاوشگری وروش واحدمحور معرفی وتجزیه وتحلیل میشود
روش گردش علمی گامی برای مطالعه جامعه است که باتوجه به هدف های معین اموزشی از طرف معلم ودانش آموزان طراحی وتنظیم میشود اولین مسئله ای که باید به آن توجه کردمیزان ارزش ظرفیت وکیفیت گردش علمی است.برای اینکه ازاین روش نتایج خوبی حاصل شود باید قبل از اجرا به طراحی بپردازیم تااز کسب هدف های آموزشی مطمئن شویم (.روش گردش علمی را ازنظر زمان می توان به ۴نوع تقسیم کرد):1_گردش علمی کوتاه مدت وسریع :دراین نوع گردش علمی یک یا دونفر از دانش آموزان در طول ساعت تدریس انتخاب می شوند تا تجربه ای را درخارج از کلاس کسب کنند .2_گردش علمی یک یا دوساعتی :با دادن یک طرح کلی می توان از دقایق یک جلسه تدریس درخارج از کلاس استفاده کرد وتحقیقات اثربخشی در محیط مدرسه ویا اطراف آن انجام داد باتوجه به مطالعه کتاب علوم می توان دانش آموزان را تجهیز کرد تا گل ها وگیاهان حیاط مدرسه یا زمین های اطراف مدرسه رابررسی وگزارش کنند3_گردش علمی روزانه :شامل موضوعاتی مانند بازدید از یک نمایشگاه وکارخانه است وچون محیط مدرسه را با محیط زندگی واقعی دانش آموزان پیوند میدهد برای انها بسیار مفید است اما ممکن است در دوره های پیش دانشگاهی مانند راهنمایی ودبیرستان در روند برنامه های مدرسه اخلال ایجاد کند در این صورت بهتر است گردش علمی درروزهای تعطیل انجام گیرد .4_گردش علمی هفتگی وماهانه: گردش علمی هفتگی وماهانه معمولا در مدارس ابتدایی کاربرد ندارد ولی دردوره های راهنمایی ،دبیرستان ،وبه ویژه دانشگاه می توانند از این روش به خوبی استفاده کنند
فعالیت های گردش علمی را ازنظر برنامه ریزی می توان به سه مرحله تقسیم کرد: 1_ فعالیت های قبل از رفتن به گردش علمی 2_ فعالیت های ضمن گردش علمی 3_ فعالیت های پس از گردش علمی
روش یادگیری اکتشافی (خیلی مهم ):این روش معطوف به موقعیتی از تدریس است که دران دانش آموزان با راهنمایی محدودیا بدون راهنمایی معلم روابط پدیده ها را کشف ویا اندیشه ای جدید تولید می کنند( دی چکو وکرافورد)(۳۵۵،۱۹۸۸)در روش اکتشافی معلم مستقیما موضوع های درسی را به دانش آموزان اموزش نمی دهد بلکه موقعیتی را فراهم میکند آن ها خود به خلق دانش بپردازند روش اکتشافی رویکردی است که از طریق آن دانش آموزان تشویق می شوند که با محیط خود به تعامل بپردازند یعنی با تفحص دست کاری اشیاء چالش وتفکرروابط پدیده ها را کشف کنند وبه فهم موضوع برسند .(برونر)یکی از مدافعان اصلی یادگیری اکتشافی می گوید معلم نباید با تدریس مستقیم به انتقال دانش اکتفا کند بلکه باید کلاس درس را به گونه ای سازمان دهد که دانش آموزان از طریق ارتباط فعال خود با موضوع، درس رایاد بگیرند یعنی باید آنان رابه تشویق وتحریک کرد تا خود تجربه کنند وبه اکتشاف بپردازند