نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
در نظریه شرطی شدن کلاسیک پاولوف پاسخ ها به صورت غیرارادی وناخودآگاه هستند.
شرطی شدن در وضعیتی که محرک شرطی تقریبأ نیم ثانیه پیش ازمحرک غیرشرطی باشد موثرتر است.
اگر رفتارشرطی تقویت نشود پاسخ شرطی به تدریج ضعیف تر میشود.
درشرطی شدن کلاسیک از واکنش عاطفی استفاده میشود.
سنجش و اندازه گیری در زندگی وشئونات وابعاد و جنبه هاساری وجاری هست.
مقدار ،اندازه وکیفیت چگونه بهره برداری را به ما می آموزد.
اندازه گیری،یعنی گرفتن ،به دست آوردن،وکسب کردن ،اندازه =مقدار، کمیت ،عددو رقم
پدیده ها⬅️جانداران ⬅️۱-افراد انسانی ۲-افراد غیر انسانی _خاک -سنگ
رویدادها⬅️در زمان ومکان روی میدهد .مانند: تصادف ،فرایند رشد سیب و...
اندازه گیری⬅️ ویژگی هاو صفات اشیا و افراد را مشخص و مقدار آن با عدد ورقم معلوم می کند.
اندازه گیری،تعیین کننده یک شخص یا شی ،رویداد،چه مقدار از یک ویژگی خاص برخوردار است.طبق قاعده خاص ،نانگ هم این نظریزیه را دارد کرینجه فرایند انتصاب اعداد ودو آقام به پدیده ها به منظور کمی سازی آنها می داند
قاعده مندی اندازه گیری ⬅️۱ استاندارد ۲،دقت ۳،مناسب۴ مشاهده پذیر
آزمون تعریف عام ⬅️ افراد برای هرگونه اندازه گیری چک کردن به بررسی کردن امتحان وپرسش
آزمون تعریف خاص⬅️روش استاندارد،برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار،دقت لازم ،مناسب ،هنجار لازم،شاخص لازم و دستور لازم میباشد اندازه گیری فیزیکی مثل :قد،وزن،فشارخون مقدار یادگیری
میز به رنگ، شکل،حجم و دما،رشدفراینددرختان و حیوانات
۱-ویژگیهای حیاتی⬅️۱-نباتی۲- حیوانی
۲-ویژگیهای روانی ⬅️۱-هوش۲-یادگیری ۳خلاقیت ۴تجسم ۵تفکر ۶تعلق
۳-ویژگیهای جامعه شناختی ⬅️ ۱-وفاداری ۲-تعهد۳-کمک۴-وجدان کاری
خلاقیت وهوش باید به صورت غیر مستقیم ،وباازمودن اندازه گیری روانی را استفاده کنیم.
هرچه نمونه ها نماینده تر و بیشتر باشد آزمون دقیق ترمی شود.
به کمک آزمون ،توانمدی،ارثی یا ژنتیک اکتسابی ،استعداد ،پیشرفت، تحصیلی راسنجیده میشود
درتوانمندی و آزمون عملکردحداکثری مقدار هوش بالاترین توانایی فرد سنجیده می شود.
از ویژگی های مهم ارزشیابی تعیین کیفیت است
ارزشیابی مبنای تصمیم گیری برای فعالیت های اجرایی و عملی است .
ارزشیابی آموزشی از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی معنی گسترده تری دارد
ارزشیابی آموزشی تعیین کیفیت میکند ولی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی کیفیت رو به عنوان دستیابی دانش آموزان به مهارت و توانایی
اندازه گیری= فرایندی که در آن ویژگیهای اشیا و افراد به صورت عدد بیان می شود
اندازه گیری دو نوع است: مستقیم( ویژگیهای فیزیکی و رفتارهای آشکا) غیر مستقیم( ویژگیهای روانی)
نانالی= کاربرد قاعده در اندازه گیری
آزمون= وسیله اندازه گیری صفات روانی
پرسشنامه=وسیله اندازهگیری نمونه رفتارهای معرف یک ویژگی مثل نگرش
تفاوت آزمون و پرسشنامه: در آزمون ویژگیهای توانایی و در پرسشنامه ویژگیهای غیر توانایی اندازه گرفته میشود.
آزمودن= فعالیتی است برای اندازهگیری ویژگیهای روانی با استفاده از آزمون به منظور روان آزمایی.
سنجش= جمع آوری اطلاعات با استفاده از فنون مختلف.دو نوع است( رسمی و غیر رسمی)
ارزشیابی= یک فرایند نظامدار برای جمع آوری و تحلیل و تفسیر اطلاعات
اندازه گیری و آزمودن کمی هستند.
سنجش هم کمی و هم کیفی است.
ارزشیابی کیفی است.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مفهومی بسیار نزدیک به سنجش یادگیری است.
تفاوتهای ارزشیابیآموزشی و پژوهشآموزشی: پژوهش 《هدفش استنتاجه/به تعمیمپذیری توجه داره/ به داوری ارزشی توجه نداره/ مبتنی بر نظریه است》ارزشیابی《 هدفش تصمیمگیریه/به تعمیمپذیری توجه نداره/ داوری ارزشی میکنه/مبنای نظری نداره》
اندازهگیری چیست ؟.
اندازهگیری فرآیندی است که تعیین میکند یک شخص یا یک شی چه مقدار از ویژگی را بر خوردار است.
در اندازهگیری ویژگی یا صفت فرد به صورت. . . . . . . . .
اندازهگیری میشود ؟
عدد یا رقم
نانالی در تعریف اندازه گیری بر چه چیزی تاکید دارد ؟
کاربرد قاعده تاکید دارد.
منظور از کاربرد قاعده در اندازهگیری چیست ؟
روشهای نسبت دادن اعداد به طور روشن بیان شوند.
معمولترین وسیله اندازه گیری ویژگی یا صفات روانی چیست؟ آزمون
کدام گزینه بر مشاهده عملکرد تاکید زیادی دارد؟
سنجش
فایده استفاده از جدول مشخصات کدام گزینه است؟
نمونه بهتری از محتوا و اهداف آموزشی به می آید .
. . . . . . . .اساس تصمیماتی است که به ما می گوید چه اقداماتی باید انجام شود. سنجش
اصطلاح سنجش در کدام حوزه به کار می رود ؟
در حوزه روانشناسی بالینی و آموزش و پرورش
هدف پژوهش چیست ؟
استنتاج است
هدف ارزشیابی چیست,؟
به طور عمده تصمیم گیری است.
اندازه گیری : نسبت دادن اعداد به اشیاء یا افراد >بصورت کمیت
معمول ترین وسیله اندازه گیری ویژگی یا صفات روانی > آزمون > وسیله یا روش نظام دار برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار است.
تفاوت آزمون و پرسشنامه :
آزمون > اندازه گیری ویژگی های توانایی > عملکرد بیشینه> آزمون های هوش.استعداد و پیشرفت تحصیلی
پرسشنامه> اندازه گیری های غیرتوانایی> عملکرد نوعی> پرسشنامه های شخصیت . نگرش و علاقه
شباهت آزمون و پرسشنامه > ابزار سنجش کمی و بصورت کتبی
آزمودن نوعی خاصی از اندازه گیری> هر نوع اندازه گیری الزاماْ آزمودن نیست.
آزمودن یک روش جمع آوری اطلاعات و آزمون تنها ابزار سنجش
سنجش گسترده تر از اندازه گیری> سنجش هم کمی و هم کیفی > اندازه گیری فقط کمی
ویژگی مهم ارزشیابی تعیین کیفیت