نکات هر فصل را اینجا بصورت متن خلاصه شده و دقیق و بدون غلط تایپی بنویسید و در تالار الماس منتشر کنید.
حتما نکات مربوط به همین کتاب و همین فصل باشد و نکات کتاب ها و فصل ها را در موضوع خودش بارگذاری کنید.
سنجش عملکردی یا آزمون عملکردی فرآیندها و فرآورده های یادگیری به طور مستقیم سنجش می شود.
آزمون کتبی عملکردی> بیشترین فاصله با عملکرد در زندگی واقعی
نمونه کار> کمترین فاصله با عملکرد در زندگی واقعی
کارپوشه > مجموعه ی محدودی از کارهای دانش آموز > برای سنجش عملکرد> نشان دهنده کوشش؛ پیشرفت؛ موفقیت
ویژگی های سنجش عملکردی:1-تاکید بر کاربست 2-تاکید بر سنجش مستقیم 3-استفاده از مسائل واقعی 4-ترغیب و تشویق تفکر باز
دسته بندی گرانلاند از آزمون های عملکردی: 1-آزمون کتبی عملکردی 2-آزمون شناسایی 3-انجام عملکرد در موقعیت های شبیه سازی شده 4- نمونه کار
دسته بندی نیتکو از روش های سنجش عملکردی: 1-سنجش ساختارمند یا کنترل شده 2-سنجش در موقعیت های طبیعی 3-پروژه های طولانی مدت 4-کارپوشه 5-امتیازهای سنجش عملکردی
محدودیت های سنجش عملکردی: 1- کمبود پایایی یا دقت نمره گذاری 2- صرف وقت زیاد
هدف های آموزشی کارپوشه:
1- نظارت بر پیشرفت دانش آموز
2- گزارشی به والدین درباره یادگیری های فرزندانشان
3- انتقال اطلاعات به معلمان بعدی دانش آموز
4- پز دادن درباره کارهای دانش آموز
5- تعیین نمره درسی
از روش کارپوشه میتوان ارزشیابی یا سنجش تکوینی به عمل آورد و هم سنجش تراکمی
روش ثبت فاصله ای وروش ثبت نمونه گیری زمان برای رفتارهایی که آغاز وانجام قابل تمایزی ندارند مناسب اند ثبت نمونه گیری زمان :درروش ثبت نمونه گیری زمان وقوع یا عدم وقوع یک رفتار در فاصله های کوتاه مشاهده وثبت می شود(بنا به تعریف ثبت حضور یا عدم حضور رفتار در طول فاصله های زمانی کوتاه وهمانند را روش ثبت نمونه گیری زمان می نامند) درروش ثبت نمونه گیری زمان مانند فاصله ای زمان رفتار در خلال فاصله زمانی معین مورد مشاهده قرار میگیرد تنها تفاوت بین روش فاصله ای زمان وثبت نمونه گیری زمان :(در روش ثبت فاصله ای رفتار مورد نظر دریک مدت زمان دقیقه ،مثلا ۶۰دقیقه به طور پیوسته اما در فاصله کوتاه مثلا ۱۰ثانیه مشاهده می شود)(درحالیکه درروش ثبت نمونه گیری زمان رفتار مورد نظر باز هم در فاصله های کوتاه مثلا ۱۰ ثانیه مشاهده میشود امانه بطور پیوسته بلکه با فاصله زمانی بین مقاطع ۱۰ ثانیه ای مشاهده گر می تواند در فاصله بین مشاهده ها به کارهای خود بپردازد
امتیاز روش سنجش نمونه گیری زمان : این است که که مشاهده گر مثلا معلم لازم نیست تمام مدت شاهدرفتار شخص مورد مشاهده باشد بلکه تنها زمانی که میخواهد رفتار اورا اندازه گیری کندبه آن توجه کند ودر اوقات دیگر می تواند به وظایف عادی کلاس داری واموزش خود بپردازد
دربعضی مواقع می توان از شخص مورد سنجش( دانش آموز ، دانشجو) خواست که خودش به مشاهده وثبت رفتارهایش اقدام کند دراین صورت به روش مورد استفاده مشاهده شخصی یا خودمشاهده گری گفته میشود. روش سنجش قیاس پذیر : شخص مورد نظر درمحیطی که به منظور افزایش احتمال بروز رفتار آماج یا رفتار مورد سنجش طراحی شده قرار داده شده ورفتار ش دران محیط مشاهده وسنجش میشود کوهن وسوردلیک :سنجش قیاس پدیر رابا مطالعه( پژوهش)قیاس پذیر شبیه دانسته اند.مطالعه قیاس پذیرنوعی مطالعه پژوهش است که درآن یک یا چند متغییر شبیه به قابل قیاس با متغیرهای واقعی مورد نظر پژوهشگر هستند درسنجش قیاس پذیر یا مشاهده ی رفتاری قیاس پذیر فرد در موقعیتی شبیه به موقعیت زندگی واقعی مورد مشاهده وسنجش قرار میگیرد
مشاهده ی رفتار درشرایط طبیعی یعنی همان مشاهده رفتاری بهترین روش سنجش رفتار است درروش سنجش براساس نقش گزاری یا ایفای نقش از شخص مورد سنجش یا ازمون شونده خواسته میشود تادر موقعیتی به ایفای یک نقش بپردازد که با موقعیت واقعی زندگی شخص دران قرار داردپیش بینی شود شبیه است به عنوان نمونه به منظور سنجش اعتماد به نفس ازمون شونده از او خواسته می شود تا نقش متقاضی کار را ایفا کند که برای مصاحبه به پیش کار فرما رفته وسنجش گر نقش کار فرما را بازی کند